امروز مورخ [wikiwordpress] : آخرین نسخه وب سرویس خدمات ارزی صرافر هم اکنون در دسترس و قابل استفاده میباشد .

معرفی ارز دیجیتال همه چیز درباره Solana و تاریخچه آن

هنگامی که به بررسی ارزهای رمزنگاری شده می پردازیم، با بیش از 7200 ارز رمزپایه در این صنعت بر خواهیم خورد که تقریباً هر یک از آنها ادعا می کند که دارای فناوری منحصر به فردی هستند که هیچ پروژه رمز ارز دیگری قبلاً آن را انجام نداده است. که البته بسیاری از این پروژه های ارزهای رمزنگاری شده، یا نتوانسته اند به قول های خود عمل کنند یا هرگز در ابتدا چیزهای خاصی نداشته اند. اما می توان گفت که Solana در این دسته قرار نمی گیرد.

تاریخچه سولانا

سولانا یک پروژه ارز رمزنگاری شده است که رویکردی کاملاً متفاوت در نحوه کار بلاکچین ها دارد. این پلتفرم بر روی عنصری تمرکز دارد که به طرز عجیبی ساده است. این پلتفرم در کالیفرنیا و توسط آناتولی یاکوونکو راه اندازی شد. این در حالی است که یاکوونکو در ابتدا علاقه چندانی به بیت کوین و اتریوم نداشت.

وی هنگامی که برنامه توسعه شبکه ای رایانه ای در دست داشت، بیت کوین را استخراج نمود. در این فرآیند او دریافت که عملکرد هش بیت کوین، قادر است جهت به وجود آمدن زمان سنجی به صورت غیر متمرکز در بلاکچین رمز ارز استفاده گردد.

وی بیان داشت که نظریه مطرح شده می تواند در خصوص معاملات زمان سنجی، در شرایطی که تغییر در عدم تمرکز و یا امنیت ایجاد کند، باعث افزایش مقیاس پذیری بلاک چین های ارزهای رمزنگاری شده باشد. وی می دانست که امکان ساخت این فرضیه وجود دارد. به جهت آنکه دو قدرت بزرگ دیگر مانند اینتل و گوگل، این مشابه این فناوری را در پایگاه اطلاعات خود پیاده نموده بودند. بنابراین مقاله سفید Solana در نوامبر 2017 منتشر شد.

سولانا چیست ؟

Solana از جمله بلاکچین های رمز ارز می باشد که دارای کارآیی بالایی می باشد و قادر است از برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند، پشتیبانی نماید. همچنین از اثبات توافق سهام با پایین ترین مانع، جهت معاملاتی که دارای مهر زمان هستید استفاده کرده تا به بیشترین سطح بهره وری برسد.

این اجازه می دهد تا سولانا بتوان بین پنجاه تا شصت و پنج هزارتراکنش در ثانیه را پردازش کند. این در مقایسه با ارزهای رمزنگاری برتری همچون بیت کوین و اتریوم بسیار فوق العاده است. همچنین باید اشاره کرد که این پلتفرم، بر خلاف سایر پروژه های مشابه مانند Polkadot و Ethereum 2.0 ، یک بلاک چین تک لایه است و عملیات را به زنجیره های متصل دیگر واگذار نمی کند.

گروه Solana بلاکچین خود را با در نظر گرفتن برنامه ای بلندمدت طراحی کرده اند. این برنامه توسط شرکتی به همین نام توسعه یافته است و تیم آن متشکل از کارمندان سابق کوالکام، گوگل، اپل، مایکروسافت و دراپ باکس است. معماری آن علاوه بر اینکه مبتنی بر فناوری های مشابه پایگاه داده مورد استفاده گوگل و مایکروسافت است، از از Filecoin ، پروژه رمز ارزهای ذخیره سازی غیرمتمرکز داده نیز الهام گرفته است.

معماری Solana

اجماع اثبات سهام PoH ، هنگامی که معاملات را به یک بلوک سولانا اضافه می کند شامل زمان سنجی می شود. بنابراین در Solana  بلوک جدید در هر چهارصد میلی ثانیه به وجود می آید که این در مقایسه با Ethereum تقریباً 15 ثانیه و بیت کوین 10 دقیقه است. زمان غیرمتمرکزی که جهت مرجع در مهر زمان مورد استفاده واقع میشود، کارکرد هش SHA256 است. ممکن است SHA256 آشنا به نظر برسد. زیرا از آن در سازوکار اجماع استفاده شده است.

با این حال، تیم سولانا به جای تلاش برای حل توابع هش برای تولید یک بلاک جدید، در عوض سولانا از خروجی های تکراری SHA256 به عنوان مرجع  مهر زمان استفاده می کند. این نوعی تیک ساعت را تولید می کند که در آن هر تیک، 400 میلی ثانیه است.

بر خلاف سایر ارزهای رمزپایه PoS ، در بلاکچین سولانا، میزان حداقل سهم جهت ایجاد گره در بلاک چین Solana منظور نشده است. بنابراین به شکل طبیعی، پاداش بلوکی که دریافت می نمایید، متناسب با مقدار نشانه های SOL شما در شبکه است. در حالی که انتخاب تصادفی است، مقدار SOL مورد نظر شما نیز در احتمال تبدیل شدن به رهبر که بلوک تولید می کند، تأثیر می گذارد.

ویژگی های Gulf Stream & Sealevel

در میان ویژگی های موثر در این پلتفرم، در کنار موارد مطرح شده در بالا، دو مورد Sealevel و Gulf Stream نیز مطرح است. در واقع Sealevel امکان شناسایی سریع همه معاملات غیر همپوشانی و پردازش همزمان آنها را فراهم می کند. این در حالی است که Gulf Stream شناخت تعداد کمی از رهبران آینده را امکان پذیر می کند تا آنها بتوانند قبل از شروع تولید بلوک، معاملات خود را شروع کنند.

نکته اصلی در مورد Solana این است که در هر صورت برای بهینه سازی سرعت، وظایف مختلفی را به گره های مختلف شبکه اختصاص می دهد و برای اطمینان داشتن از صحت تراکنش ها، تمامی آن ها از مهر زمان برخوردار هستند. این بدان معنی است که خوشه ای از گره های این پلتفرم، می توانند مسئولیت میزبانی یک سیستم عامل DeFi را داشته باشند و یک خوشه دیگر نیز می تواند مسئولیت پردازش ریز معاملات انجام شده در دنیای مجازی را داشته باشد. این امر باعث می شود سولانا بدون مصالحه غیرمتمرکز، مقیاس پذیر و امن باشد.

تامین مالی سولانا

اولین دور تأمین مالی خصوصی Solana در مارس 2018 برگزار شد و کمتر از 80 میلیون SOL به قیمت 3.17 میلیون دلار فروخته شد. دومین دور تأمین مالی خصوصی در ژوئن سال 2018 برگزار شد و کمی بیش از 63 میلیون SOL به قیمت 12.63 میلیون دلار به فروش رفت. این درحالی است که سومین دوره تأمین مالی در ژوئیه 2019 برگزار شد و بیش از 25 میلیون SOL با قیمت 2.13 میلیون دلار فروخته شد و آخرین دور تأمین مالی خصوصی در فوریه سال 2020 برگزار شد و بیش از 9 میلیون SOL با قیمت 2.29 میلیون دلار به فروش رسید.

مجموع ارز رمزنگاری شده SOL  500 میلیون بار است. از این میزان عرضه، 36.2 درصد و تقریبا 160 میلیون SOL در چهار فروش فوق الذکر به سرمایه گذاران خصوصی فروخته شده است. از این میزان، معادل 65 میلیون SOL را مختص گروه سولانا قرار دادند.

سوالات متداول

SOL رمز ارز در زنجیره بلوکی سولانا می باشد که قادر است در یک بلاکچین به گره تبدیل شود.

به طور کلی سولانا دارای پنج دوره تامین بودجه بوده است که جدیدترین آن ICO عمومی است. این پلتفرم توانسته است در این پنج دوره بیشتر از بیست و پنج میلیون دلار را جمع آوری نماید.

حدود ده درصد از این رمز، در اختیار بنیاد Solana قرار گرفته است که موسسه غیرانتفاعی به شمار می آید و هدف آن آموزش بلاکچین است. چهل درصد دیگر نیز به انجمن سولانا داده شده است.

تنها کیف پول سخت افزاری که در حال حاضر از رمز ارزهای SOL پشتیبانی می کند، Ledger Nano S است.

اکنون کیف پول وب Solana در دسترس است که به نام SolFlare ، بوده و بصورت غیر حضوری است و توسط انجمن Solana ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Please rate Stellar

0 / 3

Your page rank:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *