امروز مورخ [wikiwordpress] : آخرین نسخه وب سرویس خدمات ارزی صرافر هم اکنون در دسترس و قابل استفاده میباشد .

تفاوت های میان هارد فورک و سافت فورک در بلاکچین

فورک تغییر پروتکل، نسبت به نسخه قبلی بلاکچین است. هنگامی که یک بلوک جدید و جایگزین توسط یک استخراج کننده نامعتبر تولید می شود، سیستم به توافق می رسد که این بلوک معتبر نیست و این بلوک یتیم خیلی زود توسط سایر استخراج کنندگان کنار گذاشته می شود. فورک های موجود در Blockchain دو نوع هستند که به نام های Soft Fork و Hard Fork شناخته می شوند و در اینجا قصد داریم تا تفاوت هارد فورک و سافت فورک را بررسی کنیم.

Soft Fork چیست ؟

سافت فورک یک نرم افزار ارتقا یافته است که با نسخه های قدیمی سازگار است. این بدان معناست که شرکت کنندگانی که به نرم افزار جدید ارتقا نیافته اند، همچنان می توانند در اعتبار سنجی و تأیید معاملات شرکت کنند. اجرای این برنامه بسیار ساده است زیرا فقط اکثر شرکت کنندگان به ارتقاء نرم افزار نیاز دارند. همه شرکت کنندگان، چه به روزرسانی کرده باشند یا آن را انجام نداده باشند، به شناسایی بلوک های جدید و حفظ سازگاری با شبکه ادامه خواهند داد.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که عملکرد یک شرکت کننده غیر ارتقاء یافته تحت تأثیر قرار می گیرد. به عنوان مثال قانون جدید بیان می کند که اندازه بلوک از 1 مگابایت فعلی به 800 کیلوبایت تغییر خواهد کرد. در این حالت شرکت کنندگان غیر ارتقاء یافته همچنان معتبر هستند.

در درک بهتر تفاوت هارد فورک و سافت فورک باید اشاره کنیم که مسئله این است که وقتی این نوع ماینرهای سعی در استخراج بلوک های جدید دارند، بلوک های آنها و بنابراین تلاش ها، توسط شبکه رد می شود. از این رو، سافت فورک ها یک سازوکار به روزرسانی تدریجی را نشان می دهند و برای افرادی که هنوز نرم افزار خود را بروزرسانی نکرده اند برای این کار انگیزه ایجاد می کنند.

Hard Fork چیست ؟

هارد فورک به ارتقاء نرم افزاری اشاره دارد که با نسخه های قدیمی سازگار نیست. همه شرکت کنندگان برای ادامه مشارکت و اعتبار سنجی معاملات جدید، باید به نرم افزار جدید ارتقا یابند. کسانی که به روزرسانی نکرده اند از شبکه جدا می شوند و نمی توانند معاملات جدید را تأیید کنند. این جدایی منجر به واگرایی دائمی بلاکچین می شود.

تا زمانی که پشتیبانی در زنجیره اقلیت وجود داشته باشد،  به شکل شرکت کنندگان استخراج در زنجیره، این دو زنجیره همزمان وجود خواهد داشت. به عنوان نمونه هایی از هاردفورک، می توان به اتریوم کلاسیک اشاره نمود. این یک پلتفرم منبع باز مبتنی بر بلاکچین است که قراردادهای هوشمند را امکان پذیر می کند و دارای یک زبان برنامه نویسی کامل تورینگ است.

در اینجا با نگاه به تفاوت هارد فورک و سافت فورک ، می توان گفت که Ethereum به دلیل آن که هارد فورک بود، توانست اثرات هکی را که در یکی از برنامه های آنها به نام سازمان خودمختار غیرمتمرکز یا DAO رخ داده بود را برگرداند. با این حال، بخشی از اقلیت جامعه از نظر فلسفی مخالف تغییر Blockchain به هر قیمتی بودند تا ماهیت تغییر ناپذیری آن را حفظ کنند.

همانطور که توسعه دهندگان اصلی Ethereum و اکثریت جامعه آن با هارد فورک پیش رفتند، اقلیتی که پشت سر ماندند و نرم افزار خود را ارتقاء ندادند، همچنان آنچه را که اکنون به عنوان (Ethereum Classic (ETC شناخته می شود، استخراج می کنند.

بیت کوین کش نمونه دیگری از هارد فورک

یکی دیگر از رمز ارزها که فورک بیت کوین نیز به شمار می آید، بیت کوین کش است که در سال 2017 ایجاد شده و انشعابی از بیت کوین است و در جهت ایجاد تغییرات اساسی در بیت کوین توسط توسعه دهندگان آن ایجاد شد. تفاوت هارد فورک و سافت فورک در این جا نیز دیده می شود که توسعه دهندگان جامعه بیت کوین نتوانستند در مورد برخی از تغییراتی که می خواهند ایجاد کنند به توافق برسند. از همین رو، توسعه دهندگان تصمیم گرفتند که بیت کوین را فورک کرده و از همان کد با ایجاد چندین تغییر، نسخه جدیدی را به وجود بیاورند.

سافت فورک چگونه عمل می کند؟

سافت فورک، تغییر پروتکل بیت کوین است که محدودیت قوانین اعمال شده توسط گره های کامل را که برای اجرای قوانین Soft Fork اعمال می شود، محدود می کند. بلوکی که قبل از فعال شدن سافت فورک معتبر در نظر گرفته شود، در صورت نقض قوانین جدید و بعد از فعال شدن سافت فورک، توسط گره های کامل به روز شده معتبر شناخته نمی شود.

به عنوان مثال، یک Soft Fork که محدودیت اندازه بلوک را از 1 مگابایت به 500 کیلوبایت محدود می کند. حتی اگر یک بلوک 1 مگابایتی قبلاً معتبر شناخته شده باشد، گره های کاملی که برای پشتیبانی از این فورک به روز می شوند، هر بلوک بزرگتر از 500 کیلوبایت را پس از فعال شدن سافت فورک رد می کنند.

برای درک بهتر تفاوت هارد فورک و سافت فورک ، تصور کنید نرم افزاری وجود دارد که به کارگیری آن می تواند سافت فورک را فعال کند. بدین ترتیب تمام گره های کامل و همه استخراج کنندگان به روز می شوند. بنابراین هیچ گره کاملی وجود ندارد که قوانین قدیمی را اجرا کند و هیچ نظارتی بر تولید بلوک هایی که مطابق با قوانین قدیمی هستند، وجود ندارد.

همه گره های کامل برای اجرای قوانین سافت فورک به روز شده اند و همه استخراج کنندگان بلوک هایی را تولید می کنند که مطابق با قوانین آن هستند. در نتیجه، شکاف زنجیره ای وجود ندارد و بلاکچین برنده در این سناریو بلاک چین سافت فورک است.

اجرای قوانین قدیمی در سافت فورک

در این حالت، یک گره کامل وجود دارد که قوانین قدیمی را اجرا می کند و یک استخراج کننده با 1٪ بلوک های تولید کننده قدرت هش، مطابق با قوانین قدیمی عمل می کند. بقیه گره های کامل، قوانین جدید سافت فورک را اجرا می کنند و بقیه استخراج کنندگان بلوک های استخراج هستند که مطابق با قوانین جدید رفتار می کنند.

در بررسی تفاوت هارد فورک و سافت فورک و از آنجا که بلوک های سافت فورک با قوانین قدیمی سازگار هستند و استخراج کنندگان تولید کننده بلوک های سافت فورک، قدرت هش بیشتری از ماینر تولید بلوک های قدیمی دارند، گره های قدیمی و گره های سافت فورک، از زنجیره آن پیروی می کنند. در نتیجه، شکاف زنجیره ای وجود نخواهد داشت.

بلاکچین برنده در این سناریو مسلماً بلاک چین سافت فورک است. تنها راهی که میراثی که بلاکچین در این سناریو می تواند کسب کند این است که بتواند سرمایه گذاری اقتصادی قابل توجهی را جلب کند تا به زنجیره بلوک سافت فورک برسد و از آن پیشی بگیرد.

اگر بتواند این کار را انجام دهد، از نظر گره های قدیمی، بلاکچین قدیمی باعث سازماندهی مجدد بلاکچین می شود و زنجیره سافت فورک را از بین می برد. گره های سافت فورک از بلاکچین قدیمی مطلع نخواهند شد و از تشکیل مجدد بلاکچین در امان خواهند بود.

درک مفهوم Forking

در بیان مفهوم کامل تر تفاوت هارد فورک و سافت فورک ، لازم است که اشاره کنیم Forking اصطلاحی است که به شرایطی اشاره دارد که یک ارز رمزنگاری شده یا یک رمز ارز نیاز به بروزرسانی فنی کد خود دارد. این به روزرسانی ها یا در قسمت پروژه اعمال می شوند و هیچ تغییر عمده ای در سرویس ندارند، یا دامنه پروژه اصلی را به طور اساسی تغییر می دهند.

انشعاب به معنای هرگونه واگرایی در بلاکچین است که به صورت موقت یا دائمی صورت می گیرد. بنابراین می توان گفت که انشعاب زمانی اتفاق می افتد که Blockchain به دو شاخه تقسیم شود. این می تواند در نتیجه تغییر الگوریتم اجماع یا سایر تغییرات نرم افزار اتفاق بیفتد. بسته به ماهیت تغییر، چنگال را می توان در Hard Fork و Soft Fork دسته بندی کرد.

عملکرد هارد فورک چگونه است ؟

هارد فورک واگرایی دائمی نسبت به نسخه قبلی Blockchain است و گره هایی که نسخه های قبلی را اجرا می کنند دیگر توسط جدیدترین نسخه پذیرفته نمی شوند. هارد فورک یک تغییر اساسی در پروتکل است که باعث می شود بلاک ها یا تراکنش های معتبر قبلی معتبر نباشند. بنابراین هرگونه معامله در زنجیره انشعابات جدیدتر در زنجیره قدیمی معتبر نخواهد بود.

در صورت تمایل به قرار گرفتن در زنجیره انشعابات جدید ، همه گره ها و استخراج کنندگان باید به آخرین نسخه از نرم افزار پروتکل ارتقاء پیدا کنند. این اساساً یک فورک در Blockchain ایجاد می کند. یک مسیر که Blockchain جدید و به روز شده را دنبال می کند و مسیری که در مسیر قدیمی ادامه دارد. این شاید تفاوت هارد فورک و سافت فورک را نشان دهد.

Hard Fork معمولاً فقط در صورت پشتیبانی کافی جامعه استخر انجام می شود. تنها زمانی که اکثر ماینرها سیگنال مثبتی نسبت به ارتقاء یا فورک می دهند، توسعه دهندگان زنجیره، کار بر روی کد به روز شده را شروع می کنند. به طور معمول، حمایت باید از 90 تا 95 درصد استخراج کنندگان باشد.

عملکرد سافت فورک چگونه است ؟

گفته می شود سافت فورک زمانی اتفاق می افتد که تغییر پروتکل نرم افزار آن را به مراحل پیشین سازگار کند. مفهوم آن این است که زنجیره فورک جدید از قوانین جدید پیروی خواهد کرد. ضمن آنکه به قوانین قدیمی احترام خواهد گذاشت،  زنجیره اصلی همچنان از قوانین قدیمی پیروی خواهد کرد. این نوع چنگال برای اجرای قوانین جدید به اکثر استخراج کنندگان برای اجرای قوانین جدید احتیاج دارد، در مقابل یک هارد فورک که برای ارتقا و توافق در مورد نسخه جدید تقریباً به همه گره ها نیاز دارد. که تفاوت هارد فورک و سافت فورک را محسوس می کند.

لازم به ذکر است که انواع معاملات جدید اغلب می توانند به عنوان سافت اضافه شوند، فقط به شرکت کنندگان برای این موارد نیاز است. فرستنده و گیرنده و استخراج کنندگان نوع معامله جدید را درک می کنند. این کار به این صورت انجام می شود که معامله جدید به عنوان معامله پرداخت به هر شخصی ، در نظر مشتریان قدیمی ظاهر می شود و استخراج کنندگان موافقت می کنند تا بلوک هایی از جمله این معامله را رد کنند، مگر اینکه معامله طبق قوانین جدید معتبر باشد.

آینده Forking در رمز ارزها

در اینجا ضمن بررسی تفاوت هارد فورک و سافت فورک لازم است اشاره کنیم که انتظار نمی رود به زودی فورک به پایان برسد. با ادامه تکامل چشم انداز رمزنگاری، انتظار می رود که در آینده شاهد انشعابات بیشتری باشیم. شاید به این دلیل است که دنیای رمزنگاری همیشه در حال تغییر است. به عنوان مثال، مدیر عامل فیس بوک ، پروژه رمزنگاری خود را به نام Libria اعلام کرده است. در حالی که جزئیات خاص این پروژه کاملاً هشدار دهنده است، اما می توان تصور کرد که بلاکچین جدید تغییرات عمده ای را برای فضای رمزنگاری توصیه می کند. به راحتی می توان تصور کرد که برای اینکه سکه های فعلی در بازار رمزنگاری با Libria همکاری خوبی داشته باشند، ممکن است برای کارکردن سکه های فعلی با سیستم جدید فیس بوک، چند فورک لازم باشد.

همچنین در آینده، استفاده از بیت کوین به قدری دشوار می شود که برای تسریع در زمان معاملات به پول نقد بیت کوین نیاز خواهد بود و همچنان که انفجار انبوه ادامه می یابد، پروژه های رمزنگاری بیشتری ممکن است نیاز به شروع انشعاب داشته باشند. Forking می تواند به پروتکل های جدید، زمان معاملات، پایین آوردن هزینه های استخراج و بسیاری از مزایای دیگر کمک کند.

شما می توانید برای دریافت اطلاعاتی کامل در خصوص رمز ارزها و سرمایه گذاری در این خصوص با کارشناسان صرافر در تماس باشید.

سوالات متداول

فرآیندی است که زنجیره بلوک موجود را در دو زنجیره تقسیم می کند و این تقسیم با گذشته سازگار است. این بدان معناست که لازم نیست همه گره ها در سراسر شبکه بلاکچین نرم افزار خود را به روز کنند و برای نسخه جدیدتر نیاز به به روزرسانی هر گره دارد.

نوعی نرم افزار است که زنجیره جدیدی را در شبکه بلاکچین موجود ایجاد می کند به روشی که نسخه قدیمی بی اهمیت می شود. این بدان معنی است که برای پشتیبانی از نسخه جدید، همه گره ها باید به روز شوند. هارد فورک با گذشته سازگار نیست.

تفاوت اصلی بین آن ها، سازگاری با مراحل قبلی است. در هارد فورک، اگر به روزرسانی صورت نگیرد، امکان بازگشت نخواهد بود.

در اصطلاح ساده Forking در زمینه رمزنگاری به معنای تقسیم زنجیره موجود به دو شاخه Hard Fork و Soft Fork است.

اتریوم یک نمونه کاملا مشخص از هارد فورک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Please rate Stellar

0 / 3

Your page rank:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *