امروز مورخ [wikiwordpress] : آخرین نسخه وب سرویس خدمات ارزی صرافر هم اکنون در دسترس و قابل استفاده میباشد .

ذخیره ارزش چیست و چه ویژگی هایی دارد

هنگامی که صحبت از دارایی ایمن می شود، اولین چیزی که به فکر افراد خطور می کند، طلا و نقره است که به عنوان سرمایه گذاری های مطمئن در شرایط متلاطم بازار می توانند آن ها را در نظر بگیرند. برخی معتقد هستند که بیت کوین نیز ردپایی از دارایی های امن را دنبال می کند که در اینجا لازم است ابتدا به بررسی ذخیره ارزش و استدلال های مطرح شده در خصوص رمز ارزها بپردازیم. برای کسب اطلاعات جامع تر در این خصوص می توانید با کارشناسان مجرب صرافر مشورت نمایید.

ذخیره ارزش چیست؟

Store of value ، دارایی است که توانایی حفظ ارزش در طول زمان را دارد. اگر امروز یک کالا یا برند خوب و با ارزش خریداری کرده باشید، می توانید مطمئن باشید که ارزش آن با گذشت زمان کاهش نمی یابد و در آینده انتظار دارید دارایی به همان اندازه ارزش داشته باشد. وقتی به چنین دارایی امنی فکر می کنید، احتمالاً طلا یا نقره به ذهن شما خطور می کند. چند دلیل وجود دارد که اینها به طور سنتی ارزش خود را حفظ می کنند.

چه چیزی باعث ارزش است ؟

برای درک اینکه چه چیزی باعث می شود یک ذخیره خوب از ارزش برخوردار باشد، ابتدا باید بررسی کنیم چه چیزی ممکن است یک ذخیره ارزش ضعیف را ایجاد کند. اگر می خواهیم چیزی برای مدت زمان طولانی حفظ شود، راه آن، این است که باید با دوام باشد.

غذا را در نظر بگیرید، محصولات غذایی دارای ارزش ذاتی هستند، زیرا انسان برای زندگی به تغذیه نیاز دارد. وقتی غذا کم است، بدون شک این اقلام از ارزش بالایی برخوردار هستند. اما این باعث نمی شود که آنها ذخیره خوبی داشته باشند. اگر مدتی آنها را در گاوصندوق نگه دارید، ارزش آنها بسیار کمتر خواهد بود، زیرا به وضوح تخریب می شوند.

اما حتی یک چیز ذاتی ارزشمند که با دوام هم باشد، هنوز هم تضمینی برای ارزشمند بودن به عنوان ذخیره ارزش وجود ندارد. به عنوان مثال، ماکارونی از منابع در دسترس ارزان است که هر کسی می تواند بازار را با آن غرق کند، بنابراین تا هنگامی که این محصول در گردش است از نظر ارزش بیش از حد تقاضا کاهش می یابد. بنابراین، برای چیزی که ارزش را حفظ کند، باید کمیاب هم باشد.

برخی از افراد، ارزهای فیات مانند دلار ، یورو ، ین را یک روش خوب برای ذخیره ثروت می دانند، زیرا در طولانی مدت ارزش خود را حفظ می کنند. اما آنها در واقع از لحاظ ذخیره ارزش خوبی ندارند، زیرا با ایجاد واحدهای بیشتر، قدرت خرید را به طور قابل توجهی کاهش می یابد. این عمدتا به دلیل تورم است که به افزایش قیمت کالاها و خدمات اشاره دارد. در بسیاری از موارد، تورم ناشی از عرضه بیش از حد ارز فیات است که ناشی از عملکرد دولت در چاپ پول بیشتر است.

برای توضیح ، فرض کنید که شما 25٪ از کل 100 میلیارد دلار عرضه را در اختیار دارید. بنابراین، 25 میلیارد دلار دارید. پس از گذشت زمان، دولت تصمیم می گیرد به عنوان مثال 800 میلیارد دلار اضافی برای تحریک اقتصاد چاپ کند. بنابراین پول خیلی بیشتری در گردش است، بنابراین سهم شما مانند گذشته قدرت خرید را ندارد.

بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش

از همان روزهای ابتدایی بیت کوین، طرفداران ادعا می کنند که ارز رمزنگاری شده به طلای دیجیتال شباهت دارد. در سال های اخیر، این روایت مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به بیت کوین قرار گرفته است. آن ها معتقدند که این یکی از سالم ترین دارایی های شناخته شده برای انسان است و بیت کوین بهترین راه برای ذخیره ثروت است به طوری که با گذشت زمان ارزش آن کاهش پیدا نمی کند.

بیت کوین به دلیل نوسانات شدید شناخته شده است. به نظر می رسد که این دارایی که می تواند در طول روز 20٪ از ارزش خود را از دست بدهد، بنابراین  اگر به عنوان ذخیره ارزش در نظر گرفته شود، غیر واقعی به نظر می رسد. اما این رمز ارز، حتی در آمارگیری بسیاری از افت ها، در بهترین کلاس دارایی تاکنون باقی مانده است.

چرا بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش شناخته شده است؟

شاید یکی از قانع کننده ترین استدلال های مربوط به Store of value این باشد که بیت کوین منبع محدودی دارد. هرگز بیش از 21 میلیون بیت کوین وجود نخواهد داشت و پروتکل با یک قانون سخت کدگذاری شده، از این اطمینان حاصل می کند.

تنها راهی که می توان سکه های جدید ایجاد کرد، فرآیند استخراج است که تا حدی با نحوه استخراج طلا مشابه است. اما استخراج کنندگان بیت کوین به جای حفاری در زمین، باید با استفاده از توان محاسباتی یک معمای رمزنگاری را بشکنند. با انجام این کار سکه های تازه ای به آنها تعلق می گیرد.

پس با در نظر گرفتن مفهوم ذخیره ارزش ، هرچه زمان می گذرد، پاداش به دلیل اتفاقاتی که به عنوان نصف شدن معروف است، کاهش می یابد. در روزهای ابتدایی بیت کوین، سیستم 50 BTC را به هر استخراج کننده ای که یک بلوک معتبر تولید می کرد، پاداش داد. در نیمه اول، این تعداد به 25 BTC کاهش یافت و سپس آن را به نصف کاهش داده و به 12.5 BTC رساند و جایزه بعدی پاداش ماینرها را به 6.25 بیت کوین در هر بلاک کاهش می دهد. این روند برای بیش از 100 سال دیگر ادامه خواهد یافت تا اینکه قطعه نهایی سکه وارد گردش می شود.

حال فرض کنید سال ها پیش 25٪ از مقدار بیت کوین یعنی 5،250،000 سکه را خریداری کرده اید. هنگامی که این سکه ها را به دست آوردید، می دانستید که درصد شما ثابت خواهد ماند، زیرا هیچ نهادی قادر به افزودن سکه های بیشتر به سیستم نیست. در اینجا هیچ دولتی وجود ندارد. بنابراین اگر 25٪ از حداکثر عرضه را در سال 2010 خریداری کرده اید، امروز نیز 25٪ از آن را در اختیار دارید.

تمرکززدایی

در بررسی کامل تر ذخیره ارزش ، لازم است به تمرکززدایی رمز ارزها اشاره کنیم که در این مقوله نقش مهمی دارد. این یک نرم افزار منبع باز است.  شاید تصورت کنید که می توانید نرم افزاری را شبیه سازی کرده، تغییرات را اعمال کرده و یک گره اجرا کنید. بنظر میرسد همه چیز بخوبی کار می کند، اما یک مشکل وجود دارد و آن این است که هیچ گره دیگری برای اتصال وجود ندارد.

می بینید که به محض تغییر پارامترهای نرم افزار خود، اعضای شبکه Bitcoin شروع به نادیده گرفتن شما می کنند. شما انشعاب داده اید و برنامه ای که اجرا می کنید دیگر از نظر جهانی مورد قبول Bitcoin نیست. به عبارتی نوعی حاکمیت در بیت کوین وجود دارد که از هر کاربری که نرم افزار را اجرا می کند، تشکیل شده است. تنها راهی که پروتکل را می توان تغییر داد این است که اکثر کاربران در مورد تغییرات موافق باشند.

اقناع اکثریت برای افزودن سکه کار ساده ای نیست. به هر حال، شما از آنها می خواهید که دارایی های خودشان را بی ارزش کنند. امروزه، حتی ویژگی های به ظاهر ناچیز نیز سال ها طول می کشد تا در سراسر شبکه به اتفاق نظر برسند. هرچه اندازه آن بزرگتر شود، تغییرات دشوارتر می شوند.

بنابراین دارندگان می توانند اطمینان کافی داشته باشند که عرضه متورم نخواهد شد و ذخیره ارزش وجود خواهد داشت. در حالی که این نرم افزار ساخته دست بشر است، عدم تمرکز شبکه به این معنی است که بیت کوین بیشتر شبیه یک منبع طبیعی عمل می کند تا کدی که می تواند خودسرانه تغییر کند.

ویژگی های ذخیره ارزش

معتقدان به مفهوم ذخیره ارزش ، به ویژگی های بیت کوین اشاره می کنند که سود خوبی را برای آن ایجاد می کند. این فقط یک منبع دیجیتالی کمیاب نیست، بلکه دارای ویژگی هایی است که قرن ها به طور سنتی در ارزها پذیرفته شده اند.

قابلیت انعطاف پذیری

نوسان پذیری به این معنی است که واحدها قابل تشخیص نیستند. با طلا می توانید هر دو اونس بگیرید و ارزش آنها برابر خواهد بود. این امر در مورد مواردی مانند سهام و پول نقد نیز صادق است و مهم نیست که کدام واحد خاص را در دست دارید.

قابلیت انعطاف پذیری بیت کوین موضوعی مشکل است. خیلی مهم نیست که چه سکه ای در دست دارید. در بیشتر موارد، یک BTC با BTC دیگر برابر است. جایی که پیچیده می شود زمانی است که شما فکر می کنید هر واحد را می توان به معاملات قبلی پیوند داد. مواردی وجود دارد که مشاغل وجوهی را در لیست سیاه قرار می دهند که به اعتقاد آنها در فعالیت های مجرمانه نقش داشته اند، حتی اگر دارنده آن را پس از آن دریافت کرده باشد. که این می تواند در ذخیره ارزش نقش داشته باشد.

هنگام پرداخت هزینه با اسکناس دلار، هیچ کس نمی داند که به عنوان مثال، سه معامله پیش، از کجا استفاده شده است. هیچ مفهومی از تاریخ معاملات وجود ندارد، صورتحساب های جدید بیشتر از قبض های گذشته ارزش ندارند. با این حال، در بدترین شرایط، ممکن است بیت کوین های قدیمی کمتر از بیت کوین های جدید به فروش برسند.

قابل حمل بودن

قابلیت حمل سهولت حمل و نقل، ذخیره ارزش یک دارایی را نشان می دهد. ارز خوب باید فاکتور شکل کمی داشته باشد. حمل آن آسان باشد تا افراد بتوانند برای کالاها و خدمات به یکدیگر هزینه کنند. طلا به طور سنتی در این زمینه بسیار عالی بوده است.

در مورد قابلیت حمل و نقل، بیت کوین در واقع از فلزات گرانبها برتر است. حتی ردپای فیزیکی ندارد. شما می توانید ثروت تریلیون دلاری را روی یک دستگاه سخت افزاری که در کف دست شما قرار می گیرد، ذخیره کنید. انتقال یک میلیارد دلار ارزش طلا که بیش از 20 تن در حال حاضر است، به تلاش و هزینه زیادی نیاز دارد.

حتی با پول نقد نیز باید چندین پالت اسکناس 100 دلاری به همراه داشته باشید. با بیت کوین می توانید همین مبلغ را با هزینه کمتر از یک دلار در هر جای دنیا ارسال کنید. این یکی از دلایل مهم در منظور کردن ذخیره ارزش است.

تقسیم پذیری

کیفیت حیاتی دیگر ارز، تقسیم پذیری آن و توانایی دسته بندی آن به واحدهای کوچکتر است. با طلا می توانید یک سکه یک اونسی بردارید و وسط آن را ببرید تا دو واحد نیم اونس تولید شودش، اما ارزش طلا ثابت است. می توانید واحد نیم اونس خود را بارها و بارها برش دهید تا تکه های کوچکتر تولید کنید.

تقسیم پذیری حوزه دیگری است که بیت کوین در آن برتری دارد. فقط بیست و یک میلیون سکه وجود دارد، اما هر یک از یکصد میلیون واحد کوچکتر (ساتوشی) ساخته شده است. این به کاربران امکان کنترل زیادی بر معاملات خود را می دهد، زیرا آنها می توانند مبلغی را برای ارسال حداکثر هشت رقم اعشار تعیین کنند. تقسیم پذیری بیت کوین همچنین خرید کسری از BTC را برای سرمایه گذاران خرد آسان می کند.

سوالات متداول

بیت کوین یا هر ارز رمزنگاری شده جایگزین ارزهای فیات که از سوی دولت پشتیبانی نمی شود، می تواند از لحاظ ذخیره سازی مانند طلا باشد. اما از آنجا که با کد آن، میزان عرضه بیت کوین محدود می شود، با نوسان تقاضا، قیمت بی ثبات خواهد بود.

هنگامی که آخرین بیت کوین استخراج شد، دیگر هرگز وجود نخواهد داشت. بنابراین، بیت کوین تنها دارایی در جهان است که دارای یک منبع ثابت است. این باعث می شود بیت کوین به کمترین سرمایه در جهان تبدیل شود. با یک عرضه ثابت، هرگونه افزایش تقاضا به معنای افزایش ارزش با گذشت زمان است و آن را به یک ذخیره ارزش ایده آل تبدیل می کند.

پیش بینی می شود که احتمال دارد قیمت بیت کوین تا سال 2030 به پانصد هزار دلار برسد.

ذخیره ارزش دارایی است که ارزش خود را حفظ کند، نه اینکه استهلاک داشته باشد. طلا و سایر فلزات گرانبها ذخیره خوبی دارند. زیرا ماندگاری آنها اساساً دائمی است. واحد پول یک ملت باید ذخیره ارزش معقولی باشد تا اقتصاد آن عملکرد روان داشته باشد.

از جمله ویژگی های آن می توان به تقسیم پذیری، قابلیت حمل و قابلیت انعطاف پذیری اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Please rate Stellar

0 / 3

Your page rank:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *