امروز مورخ [wikiwordpress] : آخرین نسخه وب سرویس خدمات ارزی صرافر هم اکنون در دسترس و قابل استفاده میباشد .

بررسی آینده ارزهای دیجیتال و تاثیر آن بر جوامع

با وجود گسترش سریع فن آوری در نیم قرن اخیر، انتقال از ارز مورد حمایت کالا به فیات مهم ترین و ماندگارترین تغییر در نظم پولی بین المللی را نشان داده است. در سال 2008، این معمای ساتوشی ناکاموتو بود که با انتشار کاغذ سفید بیت کوین، ایده رایج ارزهای دیجیتال تأیید رمزنگاری شده و غیرمتمرکز را به عنوان جایگزینی برای پول های فیات مورد حمایت دولت و آغاز دوره رمزها، رواج داد.  در این جا به بررسی آینده ارزهای دیجیتال و تاثیری که بر جوامع بین المللی خواهد داشت، می پردازیم.

در حقیقت می توان گفت که ارزهای رمزپایه مجهز به بلاکچین جایگزینی برای سیستم های سنتی پول مانند فیات هستند. با حذف نفوذ دولت ها و بانک های مرکزی، ارز دیجیتال می تواند به طور تئوری کنترل پول را از موسسات خارج کرده و به مردم تحویل دهد.

با وجود پتانسیل ذاتی، ارز رمزنگاری شده در دهه اول خود دچار یک کابوس شده است. حباب رمزنگاری سال 2017 مطمئناً کمکی نکرد، زیرا سوداگران و پیشنهادات اولیه سکه ICO با استفاده از فرصت کسب درآمد سریع، غالباً با هزینه سرمایه گذاران ساده لوح، به ثروت اندوزی پرداخته اند.

خوشبختانه، از آن زمان تمرکز کاملاً روی ارزهای رمزنگاری شده به عنوان یک دارایی بوده است و برای حل بسیاری از موضوعاتی که مصرف کنندگان و مشاغل جهانی با آن روبرو هستند، تلاش شده است تا بتوان از حواله های مرزی سریع تر و ارزان تر به بانکداری بدون بانک رسید.

با این حال، بیشتر مردم عادی هنوز در مورد استفاده از ارزهای رمزپایه در زندگی روزمره خود با موانع قابل توجهی روبرو هستند و ارز دیجیتال برای دستیابی به جریان اصلی و در نهایت جایگزین کردن فیات به عنوان سیستم پولی غالب، باید این مشکل را حل کند تا بتوان آینده ارزهای دیجیتال را درخشان متصور شد.

نوسانات در ارزهای رمزنگاری

برخلاف ارز فیات معمولی، ارزهای رمزپایه در معرض درجه بالایی از نوسانات بازار هستند. این بدان معنی است که ارزش توکن هایی مانند بیت کوین، XRP و اتریوم در طی یک روز به سرعت بالا و پایین می رود. در اواخر سال 2017 شاهد آن بودیم که ارزش بیت کوین قبل از سقوط در ژانویه 2018 از 5940 دلار به بیش از 19190 دلار افزایش یافت.

نوسانات می تواند نتیجه تقسیم ثروت انحرافی باشد که از طریق چند فرد یا موسسه با ارزش خالص بالا که نفوذ نامتناسبی بر قیمت گذاری دارند. اما بازار ارز دیجیتال به عوامل اقتصادی کلان و درک عمومی نیز بسیار حساس است. نوسانات ذاتی Cryptocurrency آن را به یک وسیله مبادله نامناسب تبدیل می کند، علی رغم این واقعیت که فناوری زیر بلاکچین آن امکان پرداخت مطمئن با هزینه کم و حواله خارج از بانکی معمولی را فراهم می کند.

مفهوم رمزنگاری Stablecoins

Stablecoins یک کلاس جدید از ارزهای رمزپایه است که توسط دارایی های ثابت مانند پول فیات یا کالاها پشتیبانی می شود و به آنها اجازه می دهد نوسانات مشخصه ارزهای دیجیتال معمولی را کاهش دهند. از آنجا که ارزش آنها در طی یک دوره زمانی حفظ می شود، ایده های ایده آل برای انتقال ارزش به جای گمانه زنی های بازار هستند و نقش مهمی در آینده ارزهای دیجیتال دارند.

حواله های مرزی یکی از نمونه های صنعتی است که در آن پول های ثابت آماده تحول هستند. انجام نقل و انتقالات سنتی در خارج از کشور که از طریق روش هایی مانند Swift یا SEPA انجام می شود می تواند چندین روز طول بکشد و برای تسهیل معاملات نیاز به مشارکت واسطه های مختلف است.

این کار نیاز به زمان و هزینه دارد. با دور زدن مسیرهای پرداخت استاندارد، حواله های مجهز به پایدار کوین، سریع، مقیاس پذیر و کم هزینه هستند و به افراد امکان می دهد تا به صورت یکپارچه وجوه خود را در سراسر جهان انتقال دهند. سکه های ثابت با پشتیبان فیات به گیرندگان نیاز ندارند که آنها را برای خارج از کارت تبدیل کنند زیرا به صورت یک به یک به ارزی خاص مانند دلار آمریکا یا یورو متصل می شوند.

زمان لازمه تصویب جریان اصلی ارز دیجیتال

علاقه مندان به ارزهای رمزپایه و آینده ارزهای دیجیتال یک گروه ایده آلیست هستند. قرار است ارز دیجیتال غیرمتمرکز جایگزینی برای پول معمولی فیات باشد که کنترل را از دستور کار بانک های مرکزی و موسسات دولتی خارج کرده و دوباره به دست مردم عادی برساند.

موضوع این است که بعید است تصویب گسترده ارز دیجیتال بدون همکاری چنین سازمان هایی اتفاق بیفتد. از این گذشته، جایگزینی یک سیستم پولی که نزدیک به 50 سال سلطه داشته است کار چندانی نیست و نیاز به بازنگری عمیق در زیرساخت های مالی جهان دارد.

موسسه مالی اغلب پتانسیل ارزهای رمزپایه را با استناد به موارد تاریخی کلاهبرداری، جرم و عدم سیستم نظارتی، برای تبدیل شدن به یک سیستم جریان اصلی پولی نادیده گرفته است. با این حال، سازمان های خصوصی و تحت حمایت دولت در سراسر جهان در حال حاضر مزایای اقتصاد توکن را نسبت به سیستم فعلی بانکداری تشخیص می دهند. دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را بررسی می کنند.

شرکت های خصوصی نیز با این ایده کنار می آیند. در پایان سال 2019 ، Wirex با IBM همکاری کرد تا صادر کننده اصلی سکه های ثابت تنظیم شده در شبکه جهانی سیم IBM شود. یک شبکه جهانی بسته از موسسات مالی که برای تسهیل مبادلات در میان شرکت کنندگان خود کار می کنند.

پذیرفتن جریان اصلی ارز رمزنگاری شده و رویارویی با مسیر آینده ارزهای دیجیتال اجتناب ناپذیر است، اما اینکه چه زمانی این سیستم جایگزین، به سادگی از سیستم فعلی پول فیات پشتیبانی خواهد کرد، باید منتظر ماند. تا آن زمان، شرکت های fintech به یافتن راه هایی برای کمک به مشاغل و مصرف کنندگان در مصرف ارز دیجیتال در زندگی روزمره ادامه خواهند داد.

در دسترس بودن ارزهای دیجیتال

یک ارز دیجیتالی را تصور کنید که به راحتی به عنوان یک پلتفرم پرداخت الکترونیکی همه جا در دسترس تلفن های هوشمند است. آیا حساب های بانکی منسوخ می شوند؟ تا چه حد سیاست های پولی مهم هستند؟ این سوالات مربوط به آینده با افزایش تعداد سکه ها و توکن های دیجیتالی برجسته تر می شوند.

ارزهای دیجیتالی که با استفاده از بلاکچین و دفترهای توزیع شده دیجیتال صادر و نگهداری می شوند، می توانند نحوه معامله افراد و سازمان ها را از بین ببرند، نیاز به واسطه های پرداخت پرهزینه از بین رفته و ثبات بیشتری در قیمت داشته باشند و ریسک طرف مقابل را کاهش دهند.

دلار دیجیتال، یورو یا سایر ارزهای دیجیتال می تواند دسترسی به سیستم های مالی را دموکراتیک کند و به افراد بدون حضور بانک در مناطق فقیرنشین یا دورافتاده امکان خرید، فروش، پس انداز و سرمایه گذاری راحت تر از گذشته را بدهد.با این وجود همه ارزهای دیجیتال برابر نیستند.

در بررسی آینده ارزهای دیجیتال ، درخواهید یافت که برخی از سکه ها و نشانه های دیجیتال فقط تغییرات ناچیزی در مدل های پرداخت موجود دارند، اما برخی دیگر می توانند سیستم های مالی را در هسته اصلی خود به چالش بکشند. تأثیرات تجاری همچنین می تواند متفاوت باشد، برخی از سکه ها با هدف بهبود کارایی در یک سیستم بسته و برخی دیگر به منظور دستیابی به مزیت رقابتی به طور گسترده تر می توانند عمل کنند.

آینده نگری پول

طراحی یک ارز و تأثیرات موجی که ممکن است در جامعه ایجاد کند، بر ارزش بالقوه آن و خطرات احتمالی آن برای کاربران و متصدیان استفاده از آن تأثیر دارد. به عنوان مثال، از آنجا که ارزهای دیجیتال اغلب محدود هستند، اگر توانایی ضرب سکه های اضافی وجود نداشته باشد، خطرات نقدینگی افزایش می یابد.

در صورت تسریع در راه اندازی و تصویب ارز ویژه از سوی یک کشور بزرگ، بانک مرکزی یا کنسرسیوم  سایر کشورها و ذینفعان تحت فشار قرار می گیرند تا با پاسخ استراتژیک خود این موضوع را دنبال کنند. گرچه پاسخ واحدی برای همه سازمان ها وجود ندارد، اما یک چیز واضح است که رهبران بخش دولتی و خصوصی باید از هم اکنون برای آینده پول برنامه ریزی کنند.

با توجه به بلوغ فن آوری های و آشکارتر شدن پتانسیل ارزهای رمزپایه و آینده ارزهای دیجیتال برای تسکین پرداخت های طولانی مدت، میزان علاقه در این زمینه افزایش می یابد. مدل های پرداخت فعلی می توانند ناکارآمد باشند. به عنوان مثال در حال حاضر، به دلیل مکانیسم های پیچیده تسویه حساب ناخالص ملی و بین المللی، پرداخت می تواند روزها طول بکشد.

مشاغل کوچک و متوسط ​​معمولاً هزینه های به مراتب بالاتری نسبت به نهادهای بزرگتر می پردازند. زیرا قیمت گذاری معمولاً براساس حجم انجام می شود. افراد و موسسات در بازارهای در حال ظهور می توانند در دسترسی به شبکه های پرداخت بین المللی مشکل بیشتری داشته باشند، زیرا در برآورده ساختن الزامات سنتی مانند داشتن حساب بانکی یا سابقه اعتباری مشکل دارند. به همین ترتیب، افراد در هنگام انتقال پول به خانواده ها در کشور خود اغلب با هزینه های زیادی مواجه هستند.

نقش ارزهای دیجیتال در رفع مسائل کنونی مبادلات

ارزهای دیجیتال می توانند به رفع برخی از این مسائل کمک کنند. فناوری های دفتر توزیع شده مانند بلاکچین از تغییر داده ها جلوگیری می کند و تأیید اعتبار پرداخت ها را امکان پذیر می کند. معاملات را می توان در زمان واقعی انجام داد و سهامداران می توانند مسیر معاملات را مشاهده کنند.

این قابلیت ها به این معنی است که ارزهای مبتنی بر بلاکچین توانایی حذف واسطه هایی مانند دلالان و آژانس های مالی را دارند. بانک ها و سایر موسسات مالی به دلیل بهره وری از پول نقد ایجاد شده اند زیرا جابجایی، ذخیره و توزیع فیزیکی گران است.

مشاغل و دولت ها همچنین از پتانسیل و آینده ارزهای دیجیتال برای کاهش جرایم مالی بسیار استقبال می کنند. بانک جهانی در سال 2018 تخمین زده است که 1.7 میلیارد بزرگسال بدون حساب بانکی هستند، موضوعی که با دسترسی محدود به زیرساخت های بانکی فیزیکی در سراسر جهان تشدید می شود.

فناوری های دفتر دیجیتال می توانند به جذب افراد در سیستم مالی کمک کنند. اگرچه استانداردهای نظارتی برای درج این قابلیت، نیاز به بروزرسانی دارند، اما بلاکچین می تواند بدون نیاز به یک سیستم رسمی بانکی، امکان پردازش مشتری و مستندات را به صورت همتا به همتا تکمیل کند.

کشورها می توانند از ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری های دفتر توزیع شده برای بهبود جمع آوری مالیات و ردیابی استفاده کنند. اینها از جمله دلایلی است که باعث می شود کشورهای در حال ظهور از فعال ترین طرفداران ارزهای دیجیتال بانک مرکزی باشند.

مدل های ارز دیجیتال

ارزهای فیزیکی به عنوان ذخیره ارزش، وسیله مبادله و حساب پایدار عمل می کنند. بسته به نحوه طراحی، آینده ارزهای دیجیتال می تواند برخی یا تمامی این اهداف را تأمین می کنند. به عنوان مثال، برخی از سکه ها و نشانه های دیجیتال در درجه اول به عنوان وسیله ای ناشناس برای انتقال ارزش در نظر گرفته شده اند.

اهداف دیگر برای تسریع در معاملات است. برخی از ارزهای رمزنگاری به عنوان یک اسکناس مجازی متصل به ارزش پول های ملی موجود تصور می شوند. با بیش از 50 نوع ارز دیجیتال در حال توسعه، انواع مدل ها می توانند گیج کننده باشد. برای ساده سازی، برخی از مدل هایی که در حال تکامل هستند را برجسته کرده ایم.

ارزهای رمزنگاری شده این سکه های مبتنی بر بلاکچین، معاملات را فعال می کنند، اگرچه برخی از آنها به عنوان ذخیره ارزش طولانی مدت نیز استفاده می شوند. مشهورترین مثال بیت کوین است، اما سایر موارد شامل Litecoin ، Monero ، Dash و Zcash است. از آنجا که آنها به صورت غیرمتمرکز عمل کرده و از رمزنگاری برای اقدامات امنیتی و ضد جعل استفاده می کنند، معمولاً درجه معینی از ناشناس ماندن در معاملات نظیر به نظیر را دارند.

با نگاه به آینده ارزهای دیجیتال می توان گفت که مجریان قانون و پردازنده های پرداخت هیچ نظارتی در مورد حساب های بیت کوین ندارند، با این وجود ناشناس بودن ارزهای رمزپایه نیز خطر جرایم مالی را افزایش می دهد. اما سکه های ثابت این توکن های دیجیتال به یک دارایی خاص مانند دلار آمریکا یا سایر ارزهای ملی وابسته هستند.

ارزهای رمزنگاری شده با فیات رایج ترین سکه های ثابت هستند، اما سکه های پشتیبان دارایی را می توان به کالاهایی مانند طلا نیز گره زد. بیشتر آنها به عنوان وسیله اصلی مبادله برای ورود به بازار، پوشش، ذخیره سازی و تسهیل معاملات بین دنیای دیجیتال و فیزیکی استفاده می شوند. به عنوان مثال می توان به سکه دلارUSD، Gemini و TrustToken اشاره کرد. شما می توانید برای سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده از طریق صرافی صرافر اقدام کنید.

سوالات متداول

این شرایط می تواند باعث افزایش جرائم مالی و یا کلاهبرداری ها شود.

زیرا می توانند از ارزهای دیجیتال که بر اساس فناوری های دفتر توزیع شده ایجاد شده است برای بهبود جمع آوری مالیات و ردیابی حساب های مالی استفاده کنند.

تأثیرات موجی که یک ارز می تواند در جامعه ایجاد کند، بر ارزش بالقوه و کاربران آن تأثیر زیادی دارد. زیرا با توجه به محدودیت این گونه از ارزها، در صورتی که توان ضرب سکه وجود نداشته باشد، خطرات نقدینگی افزایش خواهد یافت.

دلار، یورو یا سایر ارزهای دیجیتال این امکان را ایجاد می کند تا سیستم های مالی به صورت دموکراتیک و بدون نیاز به بانک صورت گیرد. بدین ترتیب در هر نقطه از دنیا حتی در مناطقی دورافتاده می توان معاملات و مبادلات مالی را انجام داد.

ارزهای دیجیتال به گونه ای طراحی شده اند که بدون نظارت و کنترل سیستم های دولتی قابل مبادله باشند. اما آن چه که واضح است، گسترش این ارزها تنها با همکاری و توافق نهایی این سازمان ها صورت می گیرد. بدیهی است برای جابجایی این سیستم با روش های سنتی، نیاز به زمان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Please rate Stellar

0 / 3

Your page rank:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *