امروز مورخ [wikiwordpress] : آخرین نسخه وب سرویس خدمات ارزی صرافر هم اکنون در دسترس و قابل استفاده میباشد .

رمز ارز چیست و نحوه پیدایش آن

رمز ارز ، یک ارز دیجیتال یا مجازی است که با رمزنگاری تأمین می شود و تقلب در آن تقریباً غیرممکن است. بسیاری از ارزهای رمزپایه شبکه های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند. ارزهای رمزنگاری شده سیستمی هستند که امکان پرداخت آنلاین را فراهم می کنند. رمزنگاری به الگوریتم های مختلف و تکنیک های رمزگذاری اشاره دارد که از این ورودی ها محافظت می کنند.

ویژگی مشخص ارزهای رمزپایه این است که به طور کلی توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی شوند و این باعث می شود که آنها از لحاظ تئوری در برابر مداخلات دولت مصون باشند. در این جا خواهیم گفت که رمز ارز چیست و نحوه پیدایش آن چگونه بوده است.

رمز ارز چیست ؟

اولین رمز ارز مبتنی بر بلاکچین، بیت کوین بود که هنوز هم محبوب ترین و با ارزش ترین ارز باقی مانده است. امروزه هزاران ارز رمزپایه، با عملکردها و مشخصات مختلف وجود دارد. بیت کوین در سال 2009 توسط Satoshi Nakamoto راه اندازی شد. در سال 2019 ، بیش از 18 میلیون بیت کوین در گردش بود که ارزش کل بازار آن حدود 146 میلیارد دلار می شد.

برخی از ارزهای رمزپایه که پس از موفقیت بیت کوین ایجاد شده اند،  شامل Litecoin ، Peercoin و Namecoin و همچنین Ethereum ، Cardano و EOS هستند. امروزه ، ارزش کل ارزهای رمزپایه موجود حدود 214 میلیارد دلار است که بیت کوین در حال حاضر بیش از 68٪ از ارزش کل را نشان می دهد.

نکته اصلی در جذابیت و عملکرد بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه، فناوری بلاکچین است که برای نگهداری یک دفتر آنلاین از تمام معاملات انجام شده استفاده می شود. بنابراین یک ساختار داده برای این دفتر فراهم می کند که کاملاً ایمن است و به اشتراک گذاشته شده است . همچنین توسط کل شبکه گره های جداگانه یا کامپیوتر که یک کپی از دفتر را نگهداری می کند، توافق شده است. هر بلاک جدید ایجاد شده، باید توسط هر گره تأیید شود، جعل تاریخ معاملات تقریباً غیرممکن است.

بسیاری از کارشناسان، فناوری بلاکچین را دارای پتانسیل استفاده در رای گیری آنلاین و سرمایه گذاری می دانند. با این حال ، ارزهای رمزپایه مجازی هستند و در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره نشده اند. اگر نسخه پشتیبان از کلید خصوصی وجود نداشته باشد، با از بین رفتن هارد دیسک، موجودی ارز دیجیتال نیز از بین خواهد رفت. هیچ مرجع مرکزی، دولتی یا شرکتی وجود ندارد که به وجوه شما یا اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد.

مزایای Cryptocurrency

با ایجاد رمز ارز ، انتقال وجه مستقیماً بین دو طرف، بدون نیاز به شخص ثالث را آسان تر می کنند. درعوض این انتقال با استفاده از کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی و اشکال مختلف سیستم های تشویقی، مانند اثبات کار یا اثبات سهام، تأمین می شود.

در سیستم های رمزنگاری مدرن، کیف پول یا آدرس حساب کاربر دارای یک کلید عمومی است، در حالی که کلید خصوصی فقط برای مالک شناخته شده است و برای امضای معاملات استفاده می شود. انتقال وجوه با حداقل هزینه پردازش انجام می شود و به کاربران اجازه می دهد از هزینه های سنگین بانک ها و موسسات مالی برای انتقال وجه دوری کنند.

معایب رمز ارز ها

ماهیت نیمه ناشناس معاملات ارزهای رمزنگاری شده آنها را برای بسیاری از فعالیت های غیرقانونی مانند پولشویی و فرار مالیاتی مناسب می کند. با این حال، طرفداران رمز ارز ، اغلب ناشناس بودن خود را بسیار خوب ارزیابی می کنند و حفظ حریم خصوصی را مزیت می دانند.

اما در این میان بیت کوین شرایطی برای انجام تجارت غیرقانونی بصورت آنلاین ندارد و تجزیه و تحلیل قانونی بلاکچین بیت کوین به مقامات در دستگیری و تعقیب مجرمان کمک کرده است. از آنجا که قیمت های بازار رمز ارز بر اساس عرضه و تقاضا است، نرخ تبادل ارز رمزنگاری شده با دیگر ارزها می تواند به طور گسترده ای نوسان داشته باشد.

 با این حال، برخی تحقیقات مشخص کرده اند که هزینه تولید بیت کوین، که به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، با قیمت بازار آن ارتباط مستقیم دارد. بلاک چین های رمزنگاری از امنیت بالایی برخوردار هستند، اما سایر جنبه های اکوسیستم رمز ارز ، از جمله صرافی ها و کیف پول ها  از خطر هک شدن در امان نیستند.

محبوب ترین رمز ارز Cryptocurrency

ارز رمزپایه نوعی پرداخت است که می تواند به صورت آنلاین با کالاها و خدمات مبادله شود. بسیاری از شرکت ها ارزهای اختصاصی خود را صادر کرده اند که اغلب به آنها توکن می گویند. این معاملات را می توان به طور خاص برای کالا یا خدماتی که شرکت ارائه می دهد، انجام داد. برای دسترسی به کالا یا خدمات، باید ارز واقعی را با ارز رمزنگاری شده مبادله کنید.

بیش از 6700 ارز رمزنگاری شده مختلف به صورت عمومی خرید و فروش می شود. این ارزها همچنان در حال تکثیر هستند. طبق مطالعات انجام شده، ارزش کل ارزهای رمزنگاری شده در 2 سپتامبر 2020 بیش از 370 میلیارد دلار بود. این درحالی است که ارزش کل بیت کوین، به عنوان محبوب ترین ارز دیجیتال، حدود 210 میلیارد دلار بود.

اتریوم ، شاید دومین ارز رمزنگاری شده با ارزش است که سریع ترین افزایش ارز دیجیتال را ثبت کرده است. از ماه مه 2016 ، ارزش آن حداقل 2،700 درصد افزایش یافته است.

 

چند رمز ارز برتر با ارزش بازار شامل بیت کوین با سرمایه بازار 353.6 میلیارد دلار، اتریوم با 67.4 میلیارد دلار،  XRP با 26.3 میلیارد دلار، Litecoin با 5.4 میلیارد دلار، بیت کوین کش 5.3 میلیارد دلار، کاردانو4.9 میلیارد دلار، پولکادوت 4.5 میلیارد دلار، Binance 4.2 میلیارد دلار می باشد.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک دفتر باز و توزیع شده است که معاملات را به صورت کد ثبت می کند. در عمل، شبیه یک چک است که در تعداد بیشماری رایانه در سراسر جهان توزیع می شود. معاملات در بلوک هایی ثبت می شوند که در زنجیره ای از معاملات ارزهای رمزپایه بهم متصل می شوند.

با استفاده از بلاکچین، هرکسی که از Cryptocurrency استفاده می کند نسخه مخصوص خود را برای ایجاد سابقه یکپارچه معاملات دارد. نرم افزار، هر معامله جدید را به محض وقوع ثبت می کند و هر نسخه از بلاکچین همزمان با اطلاعات جدید به روز می شود و تمام سوابق را یکسان و دقیق نگه می دارد.

اثبات کار در مقابل اثبات سهام

برای جلوگیری از کلاهبرداری، هر معامله با استفاده از یکی از دو روش اصلی اثبات کار یا اثبات سهام اعتبار سنجی می شود. اثبات کار و اثبات سهام دو تکنیک اعتبارسنجی مختلف هستند که برای تأیید معاملات استفاده می شود. اثبات کار روشی برای تأیید معاملات در یک بلاکچین است که در آن الگوریتمی را ارائه می دهد که کامپیوترها برای حل آن رقابت می کنند.

هر کامپیوتر شرکت کننده، که اغلب به عنوان استخراج کننده شناخته می شود، یک معمای ریاضی را حل می کند که به تأیید گروهی از معاملات کمک می کند و به عنوان یک بلوک شناخته می شود. سپس آنها را به زنجیره بلوک اضافه می کند. اولین رایانه ای که این کار را با موفقیت انجام می دهد، به دلیل تلاش هایش با رمز ارز پاداش دریافت می کند. این رقابت برای حل پازل های بلاکچین می تواند به مقدار زیادی انرژی و برق رایانه نیاز داشته باشد.

با اثبات سهام، تعداد معاملات هر شخصی که می تواند تأیید کند، به میزان ارز رمزنگاری شده ای که مایل به سهام گذاری آن است، محدود شده است تا فرصت شرکت در این فرآیند را داشته باشد. از آنجا که اثبات سهام حل معادلات انرژی زا را برطرف می کند، بسیار کارآمدتر از اثبات کار است و امکان تأیید سریع تر معاملات را می دهد.

اثبات سهام و اثبات کار برای تأیید معاملات به سازوکارهای اجماع متکی هستند. این بدان معناست که در حالی که هر یک از کاربران جداگانه برای تأیید معاملات عمل می کنند، هر معامله تأیید شده باید توسط اکثر دارندگان دفتر بررسی و تأیید شود.

استخراج رمز ارز

استخراج به معنای آزاد شدن واحدهای جدید ارز رمزنگاری شده در جهان است که عموماً در ازای اعتبارسنجی معاملات انجام می شود. گرچه از نظر تئوری استخراج رمز ارز برای هر فرد معمولی امکان پذیر است، اما اثبات سیستم های کاری مانند بیت کوین به طور فزاینده ای دشوار است.

با رشد شبکه Bitcoin ، شبکه پیچیده تر شده و قدرت پردازش بیشتری نیز لازم است. مصرف کننده عادی قبلاً می توانست این کار را انجام دهد، اما اکنون خیلی گران شده است. از همین روست که افراد زیادی تجهیزات و فناوری خود را برای بهینه سازی رقابت ارتقاء داده اند.

به یاد داشته باشید، استخراج رمز ارز ، به مقدار زیادی انرژی نیاز دارند. تخمین زده شده است که 0.21٪ از کل برق جهان برای تأمین انرژی مزارع بیت کوین تأمین می شود. بیشتر استخراج کنندگان بیت کوین از 60٪ تا 80٪ درآمد حاصل از استخراج، برای تأمین هزینه های برق استفاده می کنند.

چگونه می توان از رمز ارز استفاده کرد؟

برای خرید می توانید از ارز رمزنگاری شده استفاده کنید، اما هنوز چندان رواج نیافته است. تعداد انگشت شماری از خرده فروشان آنلاین رمز ارزهایی مانند بیت کوین را قبول می کنند که خیلی دور از حد معمول است. اما پرداخت PayPal اخیراً از راه اندازی سرویس جدیدی خبر داده است که به مشتریان امکان خرید، نگهداری و فروش ارز رمزنگاری شده از حساب های پی پال را می دهد. تا زمانی که رمزنگاری به طور گسترده تری پذیرفته نشود، می توانید با مبادله ارز رمزنگاری شده برای کارت های هدیه، محدودیت های فعلی را کنترل کنید.

همچنین ممکن است از رمزنگاری به عنوان گزینه سرمایه گذاری جایگزین، خارج از سهام و اوراق قرضه استفاده کنید. برخی از کارشناسان بیت کوین را یک ارز امن و غیرمتمرکز می دانند که به ذخیره ای به ارزش طلا تبدیل شده است.

نحوه پیدایش رمز ارز

در طی رونق فناوری در دهه 90 ، تلاش های زیادی برای ایجاد ارز دیجیتال صورت گرفت، سیستم هایی مانند Flooz ، Beenz و DigiCash در بازار ظاهر شده اما به دلایل مختلفی از جمله تقلب، مشکلات مالی و … ناگزیر به شکست شده اند.

در اوایل سال 2009 ، گروهی از برنامه نویسان با نام مستعار Satoshi Nakamoto بیت کوین را معرفی کردند. ساتوشی آن را به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی نظیر به نظیر توصیف کرد. این سیستم کاملاً غیرمتمرکز است، به این معنی که هیچ سرور و هیچ مرجع کنترل مرکزی در آن حضور ندارند.

رایج ترین ارزهای رمزپایه

بیت کوین : اولین ارز رمزنگاری شده که همه چیز را شروع کرد.

اتریوم : ارز قابل برنامه ریزی که به توسعه دهندگان اجازه می دهد برنامه ها و فن آوری های مختلف توزیع شده ای را ایجاد کنند.

ریپل : برخلاف اکثر ارزهای رمزپایه، برای دستیابی به اتفاق نظر در شبکه برای معاملات ، از بلاکچین استفاده نمی کند. در عوض، یک فرآیند اجماع تکراری اجرا می شود، که آن را سریعتر از بیت کوین می کند. اما در برابر حملات هکرها آسیب پذیر است.

بیت کوین کش : شبیه به بیت کوین است که توسط بزرگ ترین شرکت استخراج بیت کوین و تولید کننده تراشه های استخراج بیت کوین ASICS پشتیبانی می شود.

NEM : از الگوریتم اثبات کار استفاده می کنند که به کاربرانی نیاز دارد مقادیر مشخصی از سکه ها را در اختیار داشته باشند تا بتوانند پول های جدیدی بدست آورند. کاربران را تشویق می کند که بودجه خود را خرج کنند و معاملات را ردیابی می کند.

لایت کوین :  ارز رمزنگاری شده ای که با هدف تبدیل شدن به نقره دیجیتال در مقایسه با طلای دیجیتال بیت کوین ایجاد شده است. همچنین یک شاخه از بیت کوین است، اما بر خلاف آن، می تواند چهار برابر سریع تر بلوک ایجاد کند.

دش : این یک شبکه دو لایه است. ردیف اول ماینرهایی هستند که شبکه را ایمن کرده و تراکنش ها را ضبط می کنند، در حالی که ردیف دوم شامل masternodes است که تراکنش ها را پخش می کند و نوع معاملات ارسال خصوصی و فوری را فعال می کند. اولی بسیار سریعتر از بیت کوین است، در حالی که دومی کاملا ناشناس است.

کواتوم : این ادغام فناوری های بیت کوین و اتریوم است که برنامه های تجاری را هدف قرار می دهد. این شبکه از قابلیت اطمینان بیت کوین برخوردار است، در حالی که امکان استفاده از قراردادهای هوشمند و برنامه های توزیع شده و چگونگی کار در شبکه اتریوم را فراهم می کند.

سوالات متداول

Cryptocurrency به دلایل مختلف طرفداران خود را جلب می کنند. برخی از افراد ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین را به عنوان واحد پول آینده می دانند و برای خرید آنها قبل از ارزشمندتر شدن در حال رقابت هستند. برخی از طرفداران می خواهند بانک های مرکزی را از مدیریت عرضه پول حذف کنند، زیرا با گذشت زمان این بانک ها تمایل به کاهش ارزش پول از طریق تورم دارند.

گروهی نیز از طرفداران، فناوری موجود در رمز ارز و بلاکچین ها را می پسندند. زیرا این یک سیستم پردازش و ضبط غیر متمرکز است و می تواند ایمن تر از سیستم های پرداخت سنتی باشد.

ارزهای رمزنگاری شده، ممکن است در آینده از ارزش بالاتری برخوردار شوند، اما بسیاری از سرمایه گذاران آنها را صرفاً حدس و گمان می دانند و نه سرمایه گذاری واقعی. این روش را در مقابل یک تجارت خوب مدیریت شده قرار دهید که با افزایش سودآوری و جریان نقدی، ارزش آن را به مرور افزایش می دهد.

برای کسانی که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین را به عنوان ارز آینده می بینند ، باید توجه داشت که یک ارز به ثبات نیاز دارد تا بازرگانان و مصرف کنندگان بتوانند قیمت مناسب کالاها را تعیین کنند. بیت کوین و سایر Cryptocurrency در بیشتر تاریخ خود بدون ثبات بوده اند.

این نوسان قیمت معما ایجاد می کند. مردم امروزه کمتر می توانند آن را خرج کنند و آن را به گردش در آورند و این باعث می شود که به عنوان یک ارز دوام چندانی نداشته باشند. 

برای خرید ارزهای رمزپایه، به یک کیف پول، یک برنامه آنلاین نیاز دارید که بتواند ارز شما را نگه دارد. به طور کلی، شما یک حساب کاربری در صرافی ایجاد می کنید و سپس می توانید پول واقعی را برای خرید رمز ارز مانند بیت کوین یا اتریوم منتقل کنید.

قانونی بودن آنها به هر کشور بستگی دارد. لازم است مطمئن شوید که چگونه می توانید خود را در برابر کلاهبردارانی که ارزهای رمزپایه را فرصتی برای سودجویی می دانند محافظت کنید.

رمز ارز وسیله ای مبادله ای است که دیجیتال، رمزگذاری شده و غیرمتمرکز است. بر خلاف دلار آمریکا یا یورو ، هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که ارزش ارز رمزنگاری شده را مدیریت و حفظ کند. در عوض، این وظایف از طریق اینترنت به طور گسترده ای بین کاربران ارز رمزنگاری شده توزیع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Please rate Stellar

0 / 3

Your page rank:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *