امروز مورخ [wikiwordpress] : آخرین نسخه وب سرویس خدمات ارزی صرافر هم اکنون در دسترس و قابل استفاده میباشد .

بررسی تفاوت بیت کوین و لایت کوین

طی چند سال گذشته، علاقه افراد به ارزهای رمزپایه به طور چشمگیری نوسان داشته است. در حالی که امروزه ارزهای دیجیتال، همان اشتیاق اواخر سال 2017 را ایجاد نمی کنند، اما توجه سرمایه گذاران به رمزنگاری ها دوباره افزایش یافته است. البته تمرکز اصلی این علاقه به ارز رمزنگاری شده بیت کوین بوده است که مدتهاست نام اصلی ارز رمزنگاری شده است و در میان دیگر سکه های دیجیتالی که در این صنعت وارد شده اند، لایت کوین یکی از ارزهایی بوده است که توانسته است به خوبی رقابت نماید. از همین روست که به بررسی تفاوت بیت کوین و لایت کوین پرداخته ایم.

بررسی کلیدی

آنچه که روشن است بیت کوین از سال 2009 تاکنون نام غالب ارزهای رمزپایه بوده است و از آن زمان ارزهای رمزنگاری شده بسیاری همچون لایت کوین به این بازار وارد شده اند. از اواسط سال 2020 ، سقف بازار بیت کوین چیزی کمتر از 128 میلیارد دلار است، در حالی که Litecoin زیر 3 میلیارد دلار بوده است.

این درحالی است که لایت کوین تعداد بیشتری سکه نسبت به بیت کوین تولید کند و سرعت معاملات آن بیشتر است، اما واقعیت این است که این عوامل تا حد زیادی مزیت های روانشناختی برای سرمایه گذار بوده و بر ارزش یا کاربرد ارز تأثیر نمی گذارد.

این دو ارز رمزنگاری شده، از الگوریتم های رمزنگاری کاملاً متفاوتی استفاده می کنند. بیت کوین از الگوریتم قدیمی SHA-256 استفاده می کند و لایت کوین از الگوریتم جدیدتری به نام Scrypt استفاده می کند. شما می توانید برای سرمایه گذاری در بیت کوین یا لایت کوین، از طریق صرافر اقدام نمایید. پیش از هر اقدامی توصیه می شود، با کارشناسان با تجربه Sarafer مشورت نمایید.

شباهت های بین بیت کوین و لایت کوین

پیش از آن که به تفاوت بیت کوین و لایت کوین بپردازیم، شاید بتوان گفت در ظاهر بیت کوین و لایت کوین اشتراکات بسیاری دارند. در ابتدایی ترین سطح، هر دو ارز رمزپایه غیرمتمرکز هستند و تنها به یکپارچگی رمزنگاری خود شبکه متکی می باشند. لایت کوین در سال 2011 توسط بنیانگذار خود، چارلی لی راه اندازی شد.

از زمان تاسیس، Litecoin به هدف واکنش به بیت کوین ایجاد شد. در واقع، توسعه دهندگان لایت کوین اظهار داشته اند که هدف آنها ایجاد نقره برای طلا که بیت کوین است، می باشد. به همین دلیل، لایت کوین بسیاری از ویژگی های بیت کوین را که توسعه دهندگان احساس می کردند در ارز رمزنگاری قبلی به خوبی کار می کند، به کار برده و برخی از جنبه های دیگر را که احساس می کنند لازم است بهبود بخشند، تغییر می دهند.

یک شباهت مهم بین این دو ارز رمزپایه این است که هر دو اثبات اکوسیستم های کاری هستند و فرایند اساسی استخراج بیت کوین و لایت کوین اساساً مشابه است. همچنین برای یک سرمایه گذار، بسیاری از عناصر اساسی معامله با این دو ارز رمزنگاری شده، بسیار شبیه است.

هر دوی این ارزهای رمزپایه را می توان از طریق صرافی خریداری کرده و یا با استفاده از دکل استخراج آن ها را استخراج نمود. هر دو برای اینکه بتوانند با خیال راحت بین معاملات ذخیره شوند، به کیف پول دیجیتال نیاز دارند. بعلاوه، ثابت شده است که هر دو ارز رمزنگاری شده تحت تأثیر نوسانات چشمگیر و وابسته به عوامل مرتبط با سرمایه گذار، مقررات دولتی و موارد دیگر هستند.

تفاوت بین بیت کوین و لایت کوین

یکی از زمینه هایی که تفاوت بیت کوین و لایت کوین در آن بسیار مشهود است، سرمایه بازار است. از ماه مه سال 2020 ، ارزش کل بیت کوین در گردش چیزی کمتر از 128 میلیارد دلار است و این باعث می شود که کل بازار آن بیش از 45 برابر بزرگ تر از لایت کوین باشد.

لازم به ذکر است که سرمایه بازار بیت کوین در جولای 2010 به سختی 42000 دلار بوده است که رقم فعلی آن حیرت انگیز به نظر می رسد. اگرچه در مقایسه با سقف بازار بالای 326 میلیارد دلاری آن در دسامبر 2017 چندان تعجب برانگیز به نظر نمی رسد.

با این وجود، تعداد کل بیت کوین ارزش داشته و به عنوان یک شبکه اگر چه هنوز نسبت به دو سال پیش، دارای ارزشی بسیار کمتر است، اما توانسته است سایر ارزهای دیجیتال را پشت سر بگذارد. نزدیک ترین رقیب بیت کوین، اتریوم است که به عنوان دومین ارز رمزنگاری شده بزرگی است که دارای محدودیت بازار در حدود 19.4 میلیارد دلار است.

تفاوت در توزیع سکه

یکی دیگر از گزینه های تفاوت بین بیت کوین و لایت کوین ، مربوط به تعداد کل سکه هایی است که هر ارز رمزپایه می تواند تولید کند. این دقیقا نقطه ای است که لایت کوین خود را متمایز می کند. شبکه بیت کوین هرگز نمی تواند از 21 میلیون سکه فراتر رود، در حالی که Litecoin می تواند تا 84 میلیون سکه را در خود جای دهد.

از نظر تئوری، این یک مزیت قابل توجه و به نفع لایت کوین به نظر می رسد، اما تأثیرات آن در دنیای واقعی ممکن است ناچیز باشد. دلیل این امر این است که بیت کوین و لایت کوین هر دو به مقادیر بینهایت تقسیم می شوند.  بیشترین تعداد سکه Litecoin ممکن است یک مزیت روانی نسبت به بیت کوین داشته باشد، زیرا قیمت آن در حال حاضر برای یک واحد کمتر از بیت کوین است.

همچنین این دو ارز رمزنگاری شده، به عنوان پاداش ماینرها، سکه ها برای تأیید و پردازش معاملات در طول فرآیند استخراج،  ایجاد می شوند و عرضه هر دو نیز محدود است. با رسیدن به این محدودیت ها، سکه جدیدی ایجاد نمی شود و جوایز به نصف کاهش می یابد تا تعداد سکه های جدید عرضه شده در گردش محدود شود و کمبود ایجاد شود. جوایز بلاک بیت کوین هر 210،000 بلوک نصف می شود، در حالی که جوایز بلوک لایت کوین هر 840،000 بلوک نصف می گردد.

تفاوت در سرعت معامله

اگرچه معاملات فنی بلافاصله در هر دو شبکه بیت کوین و لایت کوین اتفاق می افتد، اما زمان دیگری لازم است تا توسط سایر شرکت کنندگان شبکه تأیید شود. هنگام بررسی تفاوت بیت کوین و لایت کوین ، در خواهید یافت که  Litecoin با هدف اولویت بندی سرعت معاملات تاسیس شد و با این کار توانست محبوبیت خود را افزایش داده و یک مزیت در این سیستم محسوب شد.

طبق داده های بلاکچین، میانگین زمان تأیید تراکنش شبکه بیت کوین در حال حاضر فقط کمتر از 10 دقیقه در هر تراکنش است که مدت زمان لازم برای تأیید یک بلوک و اضافه شدن آن به بلاکچین می باشد. هرچند که این امر می تواند در هنگام بالا بودن میزان مراجعه به شبکه متفاوت باشد.

این درحالی است که زمان تایید در لایت کوین، تقریباً 2.5 دقیقه است. در اصل، این تفاوت در زمان تأیید می تواند لایت کوین را برای بازرگانان جذاب تر کند. به عنوان مثال، یک تاجر که در ازای بیت کوین کالایی را می فروشد، باید تقریباً چهار برابر صبر کند تا تأیید پرداخت را انجام دهد.

الگوریتم های رمزنگاری

شاید بتوان گفت تا کنون اساسی ترین تفاوت بیت کوین و لایت کوین ،  الگوریتم های رمزنگاری متفاوتی است که آنها به کار می برند. بیت کوین از الگوریتم دیرینه SHA-256 استفاده می کند ، در حالی که Litecoin از الگوریتمی نسبتاً جدید معروف به Scrypt استفاده می کند.

اهمیت عملی این الگوریتم های مختلف، تأثیر آنها در روند استخراج سکه های جدید است. در بیت کوین و لایت کوین، روند تأیید تراکنش ها به قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز دارد. برخی از ماینرها، منابع محاسباتی خود را برای تأیید معاملات سایر کاربران اختصاص می دهند. در ازای انجام این کار، این ماینرها با کسب واحدهای ارزی که استخراج کرده اند، پاداش دریافت می کنند

به طور کلی SHA-256 الگوریتمی پیچیده تر از Scrypt است، اما در عین حال امکان پردازش موازی بیشتری را نیز دارد. در نتیجه، ماینرهای بیت کوین در سال های اخیر از روش های پیچیده و فزاینده ای برای استخراج بیت کوین استفاده کرده اند که تا حد ممکن کارآمد بوده اند.

استخراج بیت کوین و لایت کوین

متداول ترین روش برای استخراج بیت کوین شامل استفاده از مدارهای مجتمع کاربردی ASIC است. آنها سیستم های سخت افزاری هستند که بر خلاف پردازنده های مرکزی و GPU های ساده، می توانند برای استخراج بیت کوین ساخته شوند. بنابراین استخراج بیت کوین برای کاربران، به طور فزاینده ای از دسترس خارج شده است، مگر اینکه آن شخص به استخر استخراج بپیوندد.

برعکس، Scrypt به گونه ای طراحی شده است که نسبت به انواع راه حل های سخت افزاری سفارشی که در استخراج مبتنی بر ASIC استفاده می شود، کمتر حساس باشد. همین امر باعث شده است که بسیاری از مفسران، ارزهای رمزنگاری شده مبتنی بر Scrypt مانند لایت کوین را برای کاربرانی که مایل به شرکت در شبکه به عنوان ماینر هستند، بیشتر در دسترس می بینند.

حال باید دید با توجه به تفاوت بیت کوین و لایت کوین ، در خصوص نوع متفاوت استخراج آنها، برخی از شرکت ها اسکریپت های ASIC را به بازار آورده اند، چشم انداز لایت کوین در مورد استخراج با دسترسی آسان تر هنوز واقعیت است، زیرا بخش زیادی از استخراج Litecoin هنوز از طریق CPU یا GPU ماینر انجام می شود.

درباره Litecoin

درست مثل سایر ارزهای رمزپایه، Litecoin یک روش پرداخت جهانی و دیجیتالی است که از فناوری بلاکچین برای انتقال و تجارت سکه استفاده می کند. این ارز رمزنگاری شده در ابتدا توسط مهندس سابق گوگل سابق (GOOG) ، چارلی لی، به عنوان یک ارز رمزنگاری نظیر به نظیر ایجاد شد.

هنگامی که خالق بیت کوین، کد آن را علنی کرد، لایت کوین از بسیاری جهات یک تغییر در بیت کوین به شمار آمد. زیرا کد بیت کوین اساساً مبنای ارزهای رمزنگاری شده مختلف از جمله لایت کوین است. به همین دلیل، از سکه هایی مانند لایت کوین غالباً به عنوان altcoins یاد می شود.

برای آن که بتوان درک بهتری از تفاوت بیت کوین و لایت کوین داشت، لازم است اضافه کنیم که Litecoin از زنجیره بلوکی دیگری استفاده می کند، که به آن امکان می دهد تراکنش یا سرعت انتقال سریع تری داشته باشد. این ارز رمزنگاری شده، از یک نرم افزار منبع باز برای ایجاد و انتقال سکه استفاده می کند و غیرمتمرکز است.

از زمان ورود آن به بازار، رشد آن بسیار حیرت انگیز بوده است. Litecoin در دسامبر سال 2017 با قیمتی معادل 360.93 دلار به اوج خود رسید و شاهد افزایش 8200٪ بود. اما این ارز همانند بیشتر ارزهای رمزنگاری شده، آینده نا مشخصی دارد. هر چند این سکه های دیجیتال با استقبال گسترده تری به عنوان گزینه پرداخت روبرو شده اند.

در 7 نوامبر 2011 ، که بیت کوین به دو قسمت تقسیم شد، هارد فورک، سکه جدیدی به نام Litecoin ایجاد کرد. دو سال بعد، ارزش Litecoin در جهان یک میلیارد دلار آمریکا بود. اکنون هر دو سکه بیت کوین و لایت کوین، بسیار محبوب شده اند و اینکه کدامیک ارزش بیشتری دارد، سوالی است که باید به آن پرداخت شود و تفاوت بیت کوین و لایت کوین بررسی گردد.

درباره Bitcoin

از نظر بسیاری، بیت کوین ارز رمزنگاری شده اصلی است که تاکنون جایگاه خود را به عنوان محبوب ترین حالت حفظ کرده است. از سال 2009 که Bitcoin ایجاد شد، به عنوان ارز جایگزین طراحی شد که از فناوری بلاکچین برای افزایش ایمنی در معاملات مالی در سراسر شبکه استفاده گردد.

بیت کوین اساساً با اجازه استخراج سکه به شبکه بلاکچین عمومی، صنعت ارز رمزنگاری شده را پیشگام کرد. این ارز رمزنگاری شده، هم اکنون می تواند از طریق مبادلات خریداری شود. بنابراین، گرچه بیت کوین اساساً یک ارز است، اما به عنوان سهام نیز عمل می کند.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال واقعی بود که نوید آینده ای بدون بانک را داد. بنابراین آینده ای را ارائه می داد که مردم می توانستند سریع و با خیال راحت برای یکدیگر، در سراسر جهان پول ارسال کنند. در فوریه 2011 ، یک بیت کوین یک دلار آمریکا ارزش داشت. طی چند سال بعد، بیت کوین محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

برای دریافت اطلاعاتی کامل تر درباره تفاوت بیت کوین و لایت کوین ، می توانید از کارشناسان صرافی صرافر، مشاوره های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول

این ارز رمزنگاری شده ویژگی های مشابهی با بیت کوین دارد و از قدیمی ترین دارایی های رمزنگاری در بازار است که هنوز هم در ده ارز رمزپایه برتر وجود دارد.

شاید بتوان گفت که لایت کوین به اندازه بیت کوین محبوب نیست اما فناوری آن ممکن است آن را به ارز بهتری برای هزینه تبدیل کند با توجه به اینکه زمان معاملات Litecoin چهار برابر سریعتر از Bitcoin است.

از زمان انتشار تا کنون، هفتاد و هفت درصدکل Litecoins استخراج شده است و حدود 17 میلیون سکه باقی مانده است که می توانند تا سال 2142 استخراج شوند.

Litecoin می تواند تعداد بیشتری سکه نسبت به بیت کوین تولید کند و سرعت معاملات آن بیشتر است، اما این موضوع می تواند از نظر روانشناختی بر سرمایه گذاران تاثیر بگذارد و نقش مهمی در ارزش سکه ها ندارد.

در سال 2025 ، مطابق با پیش بینی های انجام شده، بیت کوین همواره پیشتاز بوده و قیمت آن به یکصد هزار دلار می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Please rate Stellar

0 / 3

Your page rank:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *