امروز مورخ [wikiwordpress] : آخرین نسخه وب سرویس خدمات ارزی صرافر هم اکنون در دسترس و قابل استفاده میباشد .

حواله سوئیفت و نحوه عملکرد آن

اگر تا به حال به انتقال پول بین المللی نیاز داشته باشید ، به احتمال زیاد نام شبکه SWIFT را شنیده اید. اکثر بانک های بزرگ از SWIFT استفاده می کنند. امروزه ورود به بانک و انتقال پول در هر نقطه از دنیا آسان است. در پشت اکثر پیام های بین المللی ایمن پول، انجمن ارتباطات مالی بین بانکی و بین المللی SWIFT قرار دارد. در این جا به معرفی بیشتر حواله سوئیفت می پردازیم و نحوه کار و درآمدزایی آن را بررسی خواهیم کرد.

سوئیفت یک شبکه پیام رسانی گسترده است که توسط بانک ها و سایر موسسات مالی برای ارسال و دریافت سریع، دقیق و ایمن اطلاعات مانند دستورالعمل های انتقال پول استفاده می شود. معاملات مالی امن و مطمئن توسط حواله سوئیفت، برای اعضا فراهم می شود. در سال 2019 ، بیش از 11000 موسسه عضو SWIFT تقریباً 33.6 میلیون تراکنش را در روز و از طریق شبکه ارسال کرده اند.

این شبکه پرداخت به افراد و مشاغل اجازه می دهد تا از طریق پرداخت الکترونیکی یا کارت، پرداخت کنند، حتی اگر مشتری یا فروشنده از بانکی متفاوت استفاده کند. حواله SWIFT با اختصاص کد شناسایی منحصر به فرد به هر عضو انجام می شود که پیش از استفاده از خدمات این سیستم، می بایست نام بانک، کشور، شهر و شعبه را مشخص کند.

برای کسب اطلاعات کامل تر در خصوص سوئیفت و عملکرد آن می توانید با کارشناسان صرافر در ارتباط باشید. تجربه و تخصص تیم Sarafer می تواند شما را در این مسیر یاری نماید.

کدگذاری سوئیفت

SWIFT به هر سازمان مالی کد اختصاصی می دهد که دارای هشت حرف یا 11 کاراکتر است. این کد به نام های کد شناسه بانکی (BIC)، کدSWIFT ، SWIFT ID یا کد ISO 9362 شناخته شد ه است. چهار حرف اول، کد موسسه، دو حرف یا کاراکتر بعدی کد کشور ، دو حرف بعدی، کد شهر و سه حرف آخر، اختیاری است، اما سازمان ها از آن برای اختصاص کد به شاخه های دیگر استفاده می کنند.

حواله سوئیفت قدرتمند است، اما به خاطر داشته باشید که این فقط یک سیستم انتقال است. SWIFT هیچ گونه وجوه یا اوراق بهادار را نگهداری نمی کند و همچنین حساب های مشتری را مدیریت نمی کند. به خاطر داشته باشید که کد IBAN و کد SWIFT موارد یکسانی نیستند.

 در حالی که کد SWIFT فقط یک بانک را مشخص می کند، IBAN هم بانک و هم یک حساب خاص در بانک را مشخص می کند. ایالات متحده در IBAN شرکت نمی کند و در عوض از شماره های مسیریابی ABA برای پرداخت های داخلی و کدهای SWIFT برای پرداخت های بین المللی استفاده می کند.

پیش از ظهور SWIFT

قبل از SWIFT ، Telex تنها وسیله تأیید پیام برای انتقال وجوه بین المللی بود. Telex به دلیل سرعت کم، نگرانی های امنیتی و قالب پیام رایگان با مشکل روبرو شد. به عبارت دیگر ، Telex سیستم یکپارچه ای از کدها همانند سوئیفت برای نامگذاری بانک ها و توصیف معاملات نداشت. فرستندگان Telex باید هر معامله را با جملاتی توصیف می کردند که سپس توسط گیرنده تفسیر و اجرا می شد. این منجر به بسیاری از خطاهای انسانی می شد.

چرا SWIFT محبوب است؟

برای از میان برداشتن این مشکلات، سیستم SWIFT در سال 1960 تشکیل شد. شش بانک بزرگ بین المللی یک جامعه بزرگ برای راه اندازی یک شبکه جهانی تشکیل دادند که پیام های مالی را به موقع و ایمن انتقال دهد. حواله SWIFT سپس در سال 1973 با 239 بانک در 15 کشور فعالیت خود را ادامه داد و تا سال 1977 ، به 518 موسسه در 22 کشور گسترش یافت.

اگرچه سرویس های دیگری مانند Fedwire ، Ripple نیز وجود دارد، اما  سوئیفت همچنان موقعیت غالب خود را در بازار حفظ کرده است. موفقیت آن ناشی از چگونگی افزودن مداوم کدهای جدید برای انتقال معاملات مختلف مالی است.

در حالی که SWIFT اساساً برای دستورالعمل های پرداخت ساده شروع به کار کرده است، اکنون پیام هایی را برای اقدامات گسترده ای از جمله معاملات امنیتی، معاملات خزانه داری، معاملات تجاری و معاملات سیستم ارسال می کند. تقریباً 50٪ از ترافیک SWIFT هنوز مربوط به پیام های مبتنی بر پرداخت است، 47٪ مربوط به معاملات امنیتی و باقیمانده ترافیک به خزانه داری، تجارت و معاملات سیستم می رود.

چه کسانی از حواله SWIFT استفاده می کند؟

در آغاز ، بنیانگذاران SWIFT این شبکه را برای سهولت برقراری ارتباط با خزانه داری و معاملات طراحی شده، ایجاد کردند. استحکام طراحی قالب، امکان مقیاس پذیری گسترده ای را فراهم کرد که باعث شده حواله SWIFT به تدریج با ارائه خدمات به بانک ها، موسسات کارگزاری و بازرگانی، فروشندگان اوراق بهادار، شرکت های مدیریت دارایی، سپرده گذاران، واسطه گران ارز و پول گسترش بیشتری یابد.

خدمات ارائه شده در سوئیفت

حواله SWIFT خدمات بسیاری را ارائه می دهد که به مشاغل و افراد کمک می کند تا معاملات تجاری بی نقص و دقیقی را انجام دهند. برخی از خدمات ارائه شده عبارتند از:

برنامه های کاربردی

اتصالات SWIFT دسترسی به برنامه های مختلف را امکان پذیر می کند که شامل تطبیق دستورالعمل برای معاملات خزانه و فارکس، زیرساخت های بازار بانکی برای پردازش دستورالعمل های پرداخت بین بانک ها و زیرساخت های بازار اوراق بهادار برای پردازش دستورالعمل های تسویه پرداخت ها می باشد.

هوش تجاری

حواله سوئیفت، اخیراً داشبورد و برنامه های گزارشگیری را معرفی کرده است که به مشتریان امکان می دهد دیدی پویا و از نظارت بر پیام ها، فعالیت ها ، جریان تجارت و گزارش ها داشته باشند. گزارش ها با امکان فیلتر کردن بر اساس منطقه، کشور، انواع پیام ها و پارامترهای مرتبط می باشد.

خدمات انطباق

SWIFT با هدف ارائه خدمات پیرامون انطباق با جرائم مالی، خدمات گزارشگیری و خدماتی مانند شناسایی مشتری (KYC) ، تحریم ها و پول شویی (AML) ارائه می دهد.

هسته اصلی حواله SWIFT در ایجاد یک شبکه امن، قابل اعتماد و مقیاس پذیر برای حرکت روان است. SWIFT از طریق هاب های مختلف پیام رسانی، نرم افزار و اتصالات شبکه، محصولات و خدمات متعددی را ارائه می دهد که مشتریان نهایی خود را قادر به ارسال و دریافت پیام های معاملاتی می کند

چگونه SWIFT درآمد کسب می کند؟

SWIFT یک تشکل تعاونی است که اعضای آن متعلق به آن ها می باشد. اعضا بر اساس مالکیت سهام در طبقات مختلفی دسته بندی می شوند . همه اعضا یک بار حق عضویت به علاوه هزینه های پشتیبانی سالانه را که براساس طبقات اعضا متفاوت است، پرداخت می کنند.

همچنین براساس هر نوع پیام و طول پیام، از کاربران هزینه دریافت می کند. این هزینه ها بسته به میزان استفاده بانک نیز متفاوت است. ردیف های مختلف شارژ برای بانک ها وجود دارد که حجم های مختلف پیام را تولید می کنند. علاوه بر این، SWIFT خدمات اضافی را راه اندازی کرده است.

این موارد با سابقه طولانی داده های نگهداری شده توسط SWIFT پشتیبانی می شوند که شامل هوش تجاری، داده های مرجع و خدمات انطباق است و جریان های درآمد دیگری را برای SWIFT ارائه می دهد.

چالش های حواله SWIFT

اکثر مشتریان SWIFT حجم زیادی از معاملات را دارند که ورود دستی دستورالعمل ها عملی نیست. نیاز به اتوماسیون برای ایجاد، پردازش و انتقال پیام SWIFT در حال افزایش است. با این حال، این هزینه و سربار عملیاتی را افزایش می دهد.

اگرچه سوئیفت در تهیه نرم افزار اتوماسیون موفق بوده است، اما این موضوع نیز هزینه دارد. راه حل های خودکار در این فضا ممکن است درآمد جدیدی برای SWIFT ایجاد کند و مشتریان را در طولانی مدت درگیر خود کند. البته این سیستم موقعیت برتر خود را در پردازش جهانی پیام های معاملاتی حفظ کرده است.

هزینه های حواله SWIFT

بانک شما برای انجام انتقال SWIFT به TransferWise احتمالاً هزینه ای را از شما دریافت خواهد کرد. اگر پول مستقیماً به موجودی چند ارزی شما ارسال شود، دیگر نیازی به انجام کار دیگری نیست و سوئیفت هرچه دریافت کند به موجودی شما واریز می کند.

هنگام ارسال از طریق SWIFT ، اطمینان حاصل کنید که بانک شما هزینه های مربوط به پرداخت را پوشش می دهد. پرداخت های SWIFT معمولاً 2-5 روز کاری طول می کشد تا به مقصد برسند، اما ممکن است به دلیل اختلاف زمانی بین کشور فرستنده و دریافت کننده یا چندین بانک واسطه ای که در تحویل وجه شما با سوئیفت مشارکت دارند، مدت زمان بیشتری طول بکشد.

سیستم حواله سوئیفت چگونه کار می کند؟

SWIFT به زبان ساده، پیام ها و دستورات پرداخت پول شما را از یک کشور به کشور دیگر می فرستند که برای این کار اغلب بانک های واسطه نیز مداخله دارند. شبکه SWIFT در واقع وجوه را منتقل نمی کند، اما در عوض با استفاده از کدهای خود، دستورات پرداخت را بین حساب های موسسات می فرستد.

تا زمانی که بانک شما به SWIFT وابسته باشد، از این شبکه می توان برای برقراری ارتباط ایمن با یک دستور پرداخت و دریافت پول از یک مکان به مکان دیگر استفاده کرد. اگرچه به عنوان یک مصرف کننده ، باید از چند نکته آگاه باشید. هزینه ها اغلب توسط بانک های گیرنده دریافت می شود. اگر انتقال SWIFT شما شامل 2 ارز باشد، بانک ها اغلب نرخ ارز ضعیف را اعمال می کنند.

اگر از طریق حواله SWIFT پول ارسال می کنید  به خصوص برای مقادیر کمتر، بسیار گران تمام شود. همانطور که گفته شد، اگر معامله SWIFT نیاز به انجام کار از طریق بانک های واسطه ای داشته باشد، هر یک از آنها به طور معمول کارمزد خود را دریافت می کنند. علاوه بر این، اگر پول شما باید با ارز دیگری مبادله شود، بانک ها می توانند سود خود را به نرخ شما اضافه کنند.

حساب نوسترو یا ووسترو

SWIFT برای کمک به بانکها در ارتباط با پردازش پرداختهای بین المللی سریعتر و با اطمینان تر در ارتباط است. اساساً کاری که SWIFT انجام می دهد این است که پیام حاوی دستورالعمل های پرداخت را از بانک صادر کننده، یعنی بانک پرداخت کننده، تا بانک انتقال دهنده ، یعنی بانک ذینفع ارسال کند.

سپس کلیه بانک های درگیر در این فرآیند وجوه خود را از یک حساب به حساب دیگر بر اساس شبکه اساسی حساب های  Nostro یا  Vostro منتقل خواهند کرد. حساب های نوسترو یا ووسترو هنگامی استفاده می شود که یک بانک، پول اجرای معاملات بین المللی را در حساب افتتاح شده در بانک دیگر واریز کند.

از آنجا که هر دو بانک میزان پول واریز شده به حساب را ثبت می کنند، این امر منجر به ایجاد دو مجموعه معاملات دفتر معروف به حساب Nostro و Vostro می شود. حساب نوسترو اصطلاحی است که بانکی در آن پول نگهداری می کند، در حالی که حساب ووسترو اصطلاح بانکی است که حساب را در دفاتر خود باز کرده است.

به عنوان مثال در دو طرف معامله در دو بانک رابطه تجاری مستقیمی وجود ندارند. یعنی حساب Nostro  یا Vostro  وجود ندارد. از آنجا که بانک ها رابطه تجاری مستقیم ندارند، حواله سوئیفت،  نحوه انتقال پیام را به بانک های متوالی که دارای حساب های Nostro / Vostro با یکدیگر هستند، تعیین می کند. در اینجاست که بانک های واسطه به تصویر می آیند.

همانطور که می توانید تصور کنید، هرچه بانک های واسطه بیشتری درگیر معامله باشند، هزینه های بیشتری از مبلغ پرداختی کسر شده و مدت زمان پرداخت بیشتری به حساب شما صرف شده و در نهایت خطر بیشتری برای از دست دادن پیام SWIFT ایجاد می شود.

سوالات متداول

این سناریو یک قدم دیگر به روند کار  ارز اضافه می کند. یکی از بانک ها صرافی را انجام می دهد و احتمالاً با نرخ مطلوب کمتری انجام می شود. به همین دلیل است که بعضی اوقات هزینه های انتقال به 65 دلار می رسد.

پیام های Swift بدون محدودیت زمانی و مکانی بوده و به صورت تمام وقت در طول 24 ساعت، ارسال و دریافت خواهد شد. این سیستم به موسسات مالی بسیاری در تمامی قاره ها دسترسی دارد.

از آن جایی که حواله سوئیفت ، از یک زبان واحد برای تمامی کاربران خود در سطح بسیار بالایی از استاندارد استفاده می کند باعث می شود که هزینه های عملیاتی کمتر شده و بهره وری بالا رود. این روند باعث کمتر شدن خطا در سیستم خواهد بود.

هنگامی که هر دو طرف در سیستم سوئیفت باشند، ارسال و دریافت داده ها و پیام ها در مدت زمان چند ثانیه صورت می گیرد. به گونه ای که تایید حواله سوئیفت به صورت اتوماتیک رخ می دهد.

این سیستم دارای امنیت بالای مبادلات پیام های مالی میان بانک ها بوده و به دلیل آن که به صورت غیر قاب دسترسی طراحی شده است، شبکه ای مطمئن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Please rate Stellar

0 / 3

Your page rank:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *