امروز مورخ [wikiwordpress] : آخرین نسخه وب سرویس خدمات ارزی صرافر هم اکنون در دسترس و قابل استفاده میباشد .

تفاوت های اتریوم و اتریوم کلاسیک و کاربرد آن ها

برای آن که بتوان درک کاملی از تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک را داشت، لازم است ابتدا به بررسی هر یک بپردازیم و جایگاه آن ها را در این صنعت نوپا مطالعه کرده و کاربردشان را در دنیای امروزی مشاهده کنیم. مفهوم قرارداد هوشمند برای درک اتریوم و اتریوم کلاسیک، بسیار مهم است.

قراردادهای هوشمند شرایطی را تعیین می کند که هر یک از طرفین برای اجرای آن بایستی متعهد باشند. پس از تحقق شرایط، قرارداد توسط بلاکچین پردازش شده و بدون نیاز به تأیید شخص ثالث اجرا می شود. همراه با تغییر ناپذیری بلاکچین و طراحی منبع باز آن، قراردادهای هوشمند فرصتی مناسب را برای بسیاری از مشاغل فراهم می کند. امروزه بیش از یکصد شرکت بزرگ آمریکایی وجود دارند که به طور فعال در حال بررسی فناوری بلاکچین بوده و از شبکه Ethereum استفاده می کنند.

Ethereum یک پلت فرم نرم افزاری عمومی و منبع باز است که برای پشتیبانی از قابلیت های قرارداد هوشمند ساخته شده است. این شبکه از Ether  به عنوان واحد پول خود برای پردازش معاملات و تأمین توان محاسباتی به توسعه دهندگان استفاده می کند و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های قرارداد غیرمتمرکز هوشمند را در بالای آن ایجاد کنند.

اتریوم کلاسیک مقابل اتریوم

اما باید گفت Ethereum Classic بلاکچین اصلی Ethereum است. ETH و ETC سابقه مشابه بلاکچین را قبل از هارد فورک جولای 2016 دارند. به همین دلیل، طراحی و کارایی اولیه این دو شبکه اساساً یکسان بود. اما هارد فورک در سال 2016 زنجیره بلوک را به اتریوم و اتریوم کلاسیک تقسیم کرد. بیشتر توسعه دهندگان با محدود کردن اندازه جامعه ETC و توانایی آن در بهبود شبکه، پروتکل جدید اتریوم را ارتقا دادند.

بنابراین اتریوم کلاسیک در 2016 به وجود آمد و چنگال جدیدETH نامگذاری شد. این دو ارز رمزنگاری شده، بلاکچین های غیرمتمرکز قابل برنامه ریزی هستند که هنگام ساخت قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز dApps عملکرد مشابهی را ارائه می دهند. اما با این وجود می توان به تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک پرداخته و وجه تمایز این دو شبکه را بررسی نمود.

چگونگی ظهور اتریوم کلاسیک

ویتالیک بوترین معتقد بود که بیت کوین، برای اجرای خودکار وظایف، به یک زبان برنامه نویسی متفاوت نیاز دارد تا به توسعه دهندگان اجازه دهد برنامه های کاربردی بالای بلاکچین خود را بسازند. این ایده در جامعه بیت کوین به اندازه کافی مورد حمایت قرار نگرفت و منجر به ایجاد اتریوم در سال 2014 شد.

تلاش های اولیه برای توسعه این شبکه، با جمع آوری بیش از 25000 BTC شروع شد و به بزرگترین سرمایه گذاری رمزنگاری در آن زمان تبدیل شد. قرار بود توکن اتریوم، DAO یک پلتفرم بودجه غیرمتمرکز و مبتنی بر جامعه باشد و در صورتی موفقیت آمیز بودن، جامعه توسعه برنامه های بلاکچین را تأمین مالی می کند و سهمی از سود دریافت می کند.

این مجموعه در بلاکچین اتریوم ساخته شده و براساس مجموعه ای از قراردادهای هوشمند عمل می کند. DAO به دارندگان توکن اجازه تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری را می داد و توزیع بودجه در پروژه هایی صورت می گرفت که بیش از 20 درصد حمایت جامعه را دریافت می کردند.

بودجه آن در آوریل 2016 از طریق یکی از بزرگ ترین کمپین های سرمایه گذاری جمعی تأمین شد که نزدیک به 150 میلیون دلار در اتر جمع کرد. اما چندین نقص امنیتی با کد DAO وجود داشت که بارها در سال 2016 به آنها اشاره شد. پشتیبانان پروژه مجبور بودند توکن های DAO را با اتر بخرند. برای اینکه سرمایه گذاران بتوانند پشتیبانی خود را از پروژه ای که نمی خواستند آن را از دست بدهند، پس بگیرند، عملکرد تقسیم ایجاد شد.

اما برای بررسی تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک ، می توان گفت این عملکرد به سرمایه گذار اجازه می داد تا با دریافت سرمایه خود در اتر از DAO خارج شود. هنگامی که عملکرد تقسیم آغاز می شود، دارنده اتر خود را پس می گیرد و شبکه دفتر عمومی را به روز می کند. سپس دارنده مجبور است اتر را به مدت 28 روز نگه دارد بدون اینکه بتواند از آن استفاده کند.

راه حل موجود برای اتریوم

عملکرد تقسیم همراه با سایر آسیب پذیری ها، در 2016 مورد سوء استفاده قرار گرفت. هکرها با تحریک مکرر عملکرد تقسیم ، 11.5 میلیون اتر را که در آن زمان تقریباً 50 میلیون دلار ارزش داشت، به سرقت بردند. با این حال، اتر دزدیده شده هنوز مشمول دوره نگهداری 28 روزه بود. از آنجا که اتر از نظر فنی قابل بازیابی بود، جامعه Ethereum می توانست چنگالی برای معکوس کردن معاملات نامشروع ایجاد کند.

رأی گیری آغاز شد و 87 درصد افراد جامعه به هارد فورک رأی دادند. از 82 میلیون علامت Ether موجود، تنها 5.5 درصد در آرا شرکت کردند. بلاکچین جدید، اتریوم کلاسیک، تاریخچه بلاکچین اصلی را تغییر داد تا هک DAO را معکوس کند و اولین بلوک در 20 ژوئیه 2016 استخراج شد و رکورد بدون تغییر را حفظ کرد. همین امر باعث شده است که تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک ظاهر شود.

جایگاه امروزی Ethereum و Ethereum Classic

در مقایسه این دو ارز رمزنگاری شده، به نظر می رسد فضای محدودی برای اتریوم کلاسیک در جهان رمز ارز وجود دارد. سقف بازار آن تقریبا 700 میلیون دلار است، در حالی که اتریوم  22 میلیارد دلار است که 31 برابر می باشد. شبکه Ethereum شاهد رشد چشمگیر برنامه های غیرمتمرکز ساخته شده بر روی آن است.

جدیدترین داده های dapp نشان می دهد که بیش از 1900 برنامه از مجموع 3،479 dApp در اتریوم در حال اجرا هستند. اتریوم همچنین بر حجم معاملات روزانه غالب است. در همان زمان، dapp فقط هشت برنامه ساخته شده بر روی اتریوم کلاسیک را لیست می کند.

کل معاملات و نرخ هش نیز به چشم اندازهای بهتر Ethereum اشاره دارند. طی دو سال گذشته، شبکه اتریوم بین چهارصد هزار تا یک میلیون تراکنش در روز پردازش کرده است که به طور متوسط حدود ششصد هزار معامله انجام می شود. در مدت مشابه، میانگین تعداد معاملات روزانه در شبکه Ethereum Classic حدود چهل هزار بوده است. همچنین میزان هش شبکه اتریوم یا قدرت محاسباتی آن نیز تقریباً 20 برابر بیشتر است.

به طور کلی، اتریوم پروژه قوی تری است. انتقال به اتفاق نظر PoS برای تصویب گسترده تر حیاتی است و اگر با موفقیت اجرا شود، به شبکه اجازه می دهد معاملات را به طور قابل توجهی مقیاس بندی کند. از طرف دیگر، اتریوم کلاسیک از جذابیت محدودی برخوردار است و از ویژگی های متفاوتی برخوردار نیست که می تواند نشان از تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک است.

هنگامی که تصمیم گرفتید در چه ارز رمزنگاری شده سرمایه گذاری کنید، می توانید با کارشناسان صرافی صرافر، تماس گرفته و مشاوره های لازم را دریافت نموده و برای سرمایه گذاری خود در صنعت ارزهای دیجیتال، اقدام نمایید.

مسائل ETC در مقابل ETH

در بحث ETC در مقابل ETH ، هر دو طرف استدلال های معتبری ارائه می دهند. در حالی که هر زنجیره بدون اشکال نیست. بزرگ ترین مشکلات ETC این است که با هارد فورک سازگار نیست و بسیاری از توسعه دهندگان اتریوم اکنون از ETH استفاده می کنند و کاربران ETC نمی توانند از به روزرسانی های ساخته شده در ETH لذت ببرند.

بزرگ ترین موضوعات مربوط به ETH این است که بسیاری حدس می زنند که در آینده می توان چنگال های سخت بیشتری داشت. از آنجا که جامعه اتریوم می تواند دور هم جمع شود تا تغییر قابل توجهی در قیمت و آینده بلاکچین ایجاد کند، برخی از افراد گمانه زنی می کنند که رهبران جامعه Ethereum می توانند در آینده یک چنگال سخت را دستکاری کنند.

در تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک ، اکثریت قریب به اتفاق طرفداران رمزنگاری، تصمیم گرفته اند که از اتریوم طرفداری کنند. می توان استدلال کرد که اگر سخت افزار نبود، اتریوم پلتفرمی است که به داپ های ابتکاری و دیدنی بی شماری امکان اجرا می دهد که ممکن است امروز وجود نداشته باشد.

قدرت Ethereum در جامعه آن نهفته است، زیرا پلتفرمی است که به دیگران امکان می دهد پروژه هایی بسازند که می تواند تقریباً در هر صنعتی انقلاب ایجاد کند. اما اتریوم کلاسیک با تاریخچه تأسف بار DAO همراه است. ایده اصلی پشت DAO می توانست تأثیر قابل توجهی در آینده فناوری ایجاد کند و نقص اصلی در امنیت آن باعث ایجاد یک سیستم عامل قوی تر شد.

 

اندازه محدود بازار و جامعه قوی پشت اتریوم آینده درخشان را برای آن پیش بینی می کند. از طرف دیگر، به نظر می رسد که اتریوم کلاسیک در مقایسه با کل دنیای رمزنگاری به آرامی محبوبیتش کم می شود. اما شاید بتوان گفت که با اضافه شدن Ethereum Classic به oinbase ، به نظر می رسد که هنوز رقابت ETC vs ETH حل نشده است زیرا نبرد بین این دو ارز رمزنگاری شده، نبردی اخلاقی و ایدئولوژیک است.

درباره هارد فورک

در ادامه بررسی تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک ، می توان گفت که هارد فورک عمدتا برای بازپرداخت تمام پولی است که توسط DAO از طریق یک قرارداد هوشمند بازپرداخت از همه گرفته شده است که تنها وظیفه برداشت را داشته است. بنابراین به ازای هر یکصد توکنDAO ، یک اتر به دارندگان رمز DAO تعلق می گیرد.

این پیشنهاد جنجال بزرگی در جامعه ایجاد کرد و اختلافاتی ایجاد شد. افرادی که Anti-Hard Fork بودند از تغییر به بلاکچین جدید خودداری کردند و تصمیم گرفتند در زنجیره بلوک قدیمی باقی بمانند و نام آن را اتریوم کلاسیک یا ETC بگذارند. پتانسیل DAO و انعطاف پذیری، کنترل و شفافیت کاملی که ارائه می داد بی سابقه بود.

در قرارداد یک شرط وجود داشت، پس از جدا شدن از DAO ، باید 28 روز قبل از اینکه بتوانید آنها را خرج کنید، اتر خود را نگه دارید. سازندگان DAO اطمینان دادند که این مسئله بزرگی نخواهد بود. تنها چیزی که وجود دارد این بود و باعث ایجاد طوفانی شد که پروتکل را به Ethereum و Ethereum Classic تقسیم کرد و تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک خود را نشان داد.

نکته ای که باید به آن اشاره نمود این است که هک به وجود آمده در شبکه اتریوم به دلیل وجود مشکلی در DAO بوده است و ارتباطی با هر مسئله ای در خود اتریوم ندارد. سرزنش اتریوم در هک DAO مانند این است که هر بار که وب سایت خراب شود، گفته شود که اینترنت خراب است.

در حالی که اتریوم به هیچ شکلی مقصر آنچه در DAO اتفاق افتاده است نیست، اما این واقعه اعتقاداتی را که مردم به طور کلی به ارزهای رمزپایه داشتند، از بین برد. قیمت اتر در همان سال، از 20 دلار به 13 دلار سقوط کرد.

چنگال نرم و چنگال سخت

هر زمان که یک زنجیره به روز شود، دو روش برای انجام آن وجود دارد که شامل یک چنگال نرم یا یک چنگال سخت می شود. چنگال نرم را به عنوان یک بروزرسانی در نرم افزار در نظر بگیرید که با گذشته سازگار است. این درحالی است که در چنگال سخت، تمام به روزرسانی هایی که می توانید در نسخه جدیدتر از آن لذت ببرید، در نسخه قدیمی برای شما قابل مشاهده نخواهد بود.

آنچه که در تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک مشهود است در این بخش خلاصه شده است. کاری که اتریوم قصد داشت با بلاکچین انجام دهد، یک چنگال نرم بود که در آن می توان انتخاب کرد که به روز رسانی شود یا در همان شکل باقی بماند. اما بدون توجه به کاربران جدید و قدیم، هنوز می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

به نظر می رسید این یک طرح عالی است و اکثر افراد جامعه اتریوم در آن حضور داشتند، اما پس از آن یک مشکل ظاهر شد، مشکلی که کل جامعه را به یک مساله دیگر کشاند. اجرای یک چنگال نرم منجر به یک حمله انکار سرویس DoS می شود.

هر گونه فعالیت در اکوسیستم Ethereum پاداش می گیرد. این روش اصلی محافظت از استخراج کنندگان رمزنگاری در برابر حملات DoS است. فرض کنید شخصی تصمیم دارد با پر کردن شبکه با تراکنش هایی که به محاسبات دشوار نیاز دارند، به آن حمله کند.

پس از آن ماینرها می توانند بنشینند و این محاسبات را اجرا کنند و حتی اگر نتوانند آنها را با موفقیت انجام دهند نمره Gas را دریافت می کنند که معادل تعدادی از محاسباتی است که انجام داده اند. بنابراین برای محاسبات وقت گیرتر و دشوارتر، Gas بیشتری جمع می کنند و در عین حال، مهاجم مجبور به صرف هزینه های زیادی برای انجام این حملات می شوند.

مخالفت با چنگال و پیوست به اتریوم کلاسیک

یکی از تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک در این است که آنچه اتفاق می افتد، در لحظه ای که این چنگال نرم اجرا می شود، مهاجم می تواند شبکه را با معاملاتی که با DAO ارتباط برقرار می کند، مجبور به انجام محاسبات پیچیده بی پایان و بدون هیچ گونه قیمت Gas و بدون هیچ گونه هزینه پولی برای مهاجم کند. در واقع، مهاجم حتی می تواند با تعیین قیمت بالای Gas، ماینرها را فریب دهد تا یک محاسبه مخرب را حل کنند.

این بدان معنی بود که فقط یک راه برای رفتن به جامعه اتریوم وجود داشت و آن Hard Fork بود. افرادی که مخالف چنگال بودند تصمیم گرفتند به زنجیر اصلی که آن را اتریوم کلاسیک می نامند بچسبند. به همین دلیل، برای بسیاری از هواداران ETC ، هارد فورک را یک پلیس ساده می دانند.

سوالات متداول

در حالی که Ethereum Classic هنوز با قراردادهای هوشمند و dApps کار می کند، اما انتخاب آن بسیار کمتر از Ethereum است. همچنین اتریوم از پشتیبانی بیشتری از سرمایه گذاران برخوردار است.

بر اساس پیش بینی ها ، Ethereum Classic یک سرمایه گذاری عالی است.

این ارز رمزنگاری شده با ارائه سود حاکمیت غیرمتمرکز، اجرای قراردادهای هوشمند را تسهیل می کند و امکان هیچگونه تداخل خارجی، نظارت، دستکاری یا سانسور عملکرد چنین برنامه هایی وجود ندارد.

بسیاری از افراد Ethereum را به عنوان یک سرمایه گذاری خوب می دانند. می توانید متناسب با اهداف سرمایه گذاری خود، برای کوتاه مدت یا طولانی مدت در آن سرمایه گذاری کنید.

در حال حاضر Ethereum محبوب ترین پلتفرم قرارداد هوشمند و پر رونق است و بیش از سایر ارزهای رمزپایه، دارای  توسعه دهندگانی است که روی این پروژه کار می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Please rate Stellar

0 / 3

Your page rank:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *