امروز مورخ [wikiwordpress] : آخرین نسخه وب سرویس خدمات ارزی صرافر هم اکنون در دسترس و قابل استفاده میباشد .

DAO چیست و چه کاربردی در رمز ارزها دارد ؟

یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز یا DAO ، سازمانی نظارتی است که به جای افراد با استفاده از کد کار می کند. برخی استدلال می کنند، DAO ها راهی برای ایجاد ساختاری با سلسله مراتب کمتر در سازمان ها یا شرکت است که بدین ترتیب، سرمایه گذاران مستقیماً جهت گیری شرکت ها را بر خلاف مسیرهای از پیش تعیین شده، هدایت می کنند.

طرفداران DAO معتقدند اتریوم می تواند پایه این ایده آینده نگرانه را بگذارد. Ethereum دومین ارز رمزنگاری شده از نظر سرمایه است و بزرگترین بستر برای استفاده از فناوری پشت ارز رمزنگاری شده، بلاکچین است که برای استفاده های بیشتر از پول مناسب می باشد. ایده این است که اگر بیت کوین می تواند واسطه ها را در پرداخت آنلاین از بین ببرد، آیا فناوری مشابه می تواند برای واسطه ها در شرکت ها نیز همین کار را انجام دهد؟ اگر کل سازمان ها بتوانند بدون اجرای یک رهبر مرکزی یا مدیر عامل شرکت در برنامه ها حضور داشته باشند، چه می شود؟

بسیاری این روش را یکی از عالی ترین ایده های ناشی از اتریوم می دانند و بسیاری معتقدند که تحقق این ایده در دنیای واقعی،  منجر به تصمیم گیری عاقلانه نخواهد شد. اما برخی دیگر فکر می کنند ایده سازمانی با کنترل غیرمتمرکز نویدبخش است و برای محقق شدن آن در حال آزمایش هستند. اولین آزمایش از این دست که DAO سازمان خودمختار غیرمتمرکز  نامیده می شود، در سال 2016 ایجاد شد و در نهایت به دلیل آسیب پذیری فنی 50 میلیون دلاری، شکست خورد.

مفهوم DAO چیست؟

به طور خلاصه، هدف DAO کدگذاری برخی قوانین برای سوق دادن شرکت یا سازمان از محل کار است. این برنامه مطابق با قراردادهای هوشمند اتریوم است که قادر است برنامه ریزی شده و وظایف معینی را در جهت تحقق شرایط تعیین شده و خاص انجام دهد.

می توان قراردادهای هوشمند را به شکلی تنظیم نمود که به صورت اتوماتیک و خودکار، وظایف معمول یک شرکت از قبیل پرداخت وجوه را انجام دهند. البته در شرایطی که درصد مشخصی از سرمایه گذاران برای تامین این بودجه رای داده و توافق کرده باشند. بسیاری از افراد سازمان خودمختار غیر متمرکز را راه حلی برای ضمانت دموکراسی دانسته و بدین ترتیب ذینفعان قادر هستند در جهت افزودن قوانینی جدید، یا تغییر آنها و یا حتی حذف یک عضو رای گیری نمایند.

ویژگی های پیشنهادی DAO

از جمله ویژگی هایی که می توان برای این سازمان و کاربرد آن مطرح نمود به شرح ذیل است :

بدون سلسله مراتب : اغلب در این روش، مدیریت سلسله مراتبی وجود ندارد. ذینفعان معمولاً به جای رهبران یا مدیران تصمیم می گیرند.

شفافیت : کد منبع باز است، به این معنی که هرکسی می تواند آن را مشاهده کند. در بلاکچین، هر کسی می تواند تاریخچه را اسکن کند تا ببیند چگونه تصمیمات گرفته شده است.

دسترسی آزاد : هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد می تواند نشانه های DAO را در دست داشته باشد یا آنها را بخرد، بنابراین به آنها قدرت تصمیم گیری در سازمان خودمختار غیر متمرکز را می دهد.

تغییرات دموکراتیک : سرمایه گذاران می توانند با رأی دادن به پیشنهادهای جدید، قوانین DAO را تغییر دهند.

آیا قبل از این DAO آزمایش شده است؟

DAO در سال 2016 راه اندازی شد اما ظرف چند ماه شکست خورد. این درحالی است که هنوز هم این یک نمونه برجسته از این فناوری در رمز ارزها می باشد. این طرح برای سرمایه گذاران در DAO بود که متناسب با میزان سرمایه گذاری در پروژه، توکن دریافت کنند.

 با استفاده از این نشانه ها، آنها می توانند تصمیم بگیرند که به کدام پروژه رأی دهند. برای انتخاب پروژه هایی برای سرمایه گذاری، به خرد جمعیت متكی بوده است. این عقیده وجود دارد كه تصمیمات گرفته شده توسط گروه عظیمی از مردم كه رای می دهند، اغلب نتایج بهتری نسبت به یك مدیر واحد، یا حتی چند مدیر تصمیم گیرنده به دنبال دارد. اگر پروژه هایی که در آنها سرمایه گذاری شده سود داشته باشد، سود آن بین سرمایه گذاران توزیع می شود.

چرا DAO شکست خورد؟

درک اینکه چرا کد غیر قابل توقف می تواند یک مشکل امنیتی ایجاد کند آسان است. این مشکل در سازمان خودمختار غیر متمرکز بود. معلوم شد اشکالی وجود دارد که به یک بهره بردار اجازه می دهد وجوه متوقف شده در سازمان را به سرقت ببرد. ناظران مشاهده کردند که مهاجم به آرامی بودجه DAO را تخلیه می کند، اما آنها نمی توانند کاری برای جلوگیری از آن انجام دهند. از نظر فنی، هکر هنگام استقرار از قوانین پیروی می کرد.

رمزگذاران اصلی Ethereum تاریخ معاملات را معکوس کردند تا وجوه خود را به صاحبان خود بازگردانند. تصمیمی بحث برانگیز که منجر به شکاف در جامعه اتریوم شد. در واقع تغییر قوانین DAO پس از استقرار در بلاکچین Ethereum دشوار است.

همان چارچوبی که مانع از تغییر یک شخص یا نهاد در سازمان بدون اجماع جامعه می شود، می تواند مشکلاتی ایجاد کند و اصلی ترین مسئله این است که هرگونه شکاف در چارچوب به راحتی برطرف نمی شود. این می تواند منجر به سرقت احتمالی، از دست دادن پول یا عواقب فاجعه بار دیگر می شود.

نحوه کار DAO

از زمانی که بیت کوین موفق به خلاص شدن از شر واسطه ها در معاملات مالی شد، ایده چنین مدل مدیریتی در جامعه ارزهای رمزنگاری شده در جریان است. به همین ترتیب، ایده اصلی در این خصوص و با ایجاد DAO سازمان خودمختار غیر متمرکز وجود دارد، ایجاد سازمانی بوده است که قادر باشد بدون ایجاد سلسله مراتب در سیستم مدیریتی عمل کند.

بیت کوین به عنوان اولین DAO و به شکل کاملاً کاربردی در نظر گرفته شد، زیرا دارای مجموعه ای از برنامه ریزی های تعیین شده از قوانین بود که به شکلی مستقل رفتار کرده و از به وسیله پروتکل توافق توزیع شده هماهنگی های لازم صورت می گیرد. از آن زمان، استفاده از قراردادهای هوشمند در بستر Ethereum فعال شد که ایجاد DAO را به عموم مردم نزدیک کرد و شکل ظاهری آنها را ایجاد نمود.

نیاز به مجموعه قوانین در DAO

اما باید بررسی نمود که DAO سازمان خودمختار غیر متمرکز برای استفاده بهینه نیاز به چه مواردی دارد؟ پیش از هر موردی، نیاز به قوانینی دارد که مطابق با آن ها عمل نماید که این قوانین به مثابه قرارداد هوشمند می باشند که برنامه ای رایانه ای را شامل می شود و به صورت مستقل در اینترنت قرار گرفته و رمزنگاری می گردد. همچنین به کاربرانی نیاز دارد که به انجام وظایفی تن دهند که قادر نیستند به تنهایی آن را انجام دهند.

هنگامی که قوانین وضع می شود DAO به مرحله تأمین مالی وارد خواهد شد که بسیار اهمیت دارد. نخست آن که این سازمان بایستی از یک دارایی داخلی برخوردار باشد و توکن هایی داشته باشد که سازمان بتواند آن ها را خرج کند یا در جهت پرداخت پاداش به ازای فعالیت هایی خاص به کار بگیرد. همچنین هنگامی که در  DAOسرمایه گذاری صورت می گیرد، قابلیت حق رأی و تأثیرگذاری بر چگونگی عملکرد برای کاربران ایجاد می شود.

هنگامی که دوره تأمین اعتبار به تمام می رسد، مستقر شدن DAO به شکلی است که از سازندگان و اعضای دیگر آن  مستقل باشد و به دلیل آن که متن باز است، کدها به درستی توسط هر کسی قابل مشاهده هستند. علاوه بر این، تمام قوانین و معاملات مالی در بلاکچین ثبت شده است. این باعث می شود سازمان خودمختار غیر متمرکز کاملا شفاف، تغییرناپذیر و فساد ناپذیر باشد.

هنگامی که DAO عملیاتی شد، کلیه تصمیمات در مورد مکان و نحوه مصرف اعتبارات آن از طریق دستیابی به اتفاق نظر اتخاذ می شود و از همین روست که کسانی که دارای سهم DAO هستند، قادرند پیشنهادات خود را در مورد آینده آن اعلام نمایند. برای انجام هر عملی، اکثریت باید در مورد انجام این کار توافق کنند اما درصد لازم برای رسیدن به آن اکثریت متناسب به DAO متفاوت است، زیرا در کد آن مشخص شده است.

رای گیری اکثریت در DAO

اساساً ، DAOs مردم را قادر می سازد مبالغ خود را با هرکسی در دنیا مبادله کنند. این کار را می توان به صورت سرمایه گذاری، کمک مالی خیرخواهانه، جمع آوری پول، وام گرفتن و غیره انجام داد که همگی بدون واسطه هستند. یک مشکل بالقوه مهم در سیستم رای گیری این است که حتی اگر یک سوراخ امنیتی در یک کد اولیه مشاهده شود، تا زمانی که اکثریت به آن رای ندهند، نمی توان آن را اصلاح کرد. در حالی که رای گیری انجام می شود، هکرها می توانند از اشکال کد استفاده کنند.

توجه به این نکته ضروری است که سازمان خودمختار غیر متمرکز توانایی ساخت یک محصول، نوشتن کد یا توسعه یک سخت افزار را ندارد. در عوض، می توان یک پیمانکار را برای انجام یک کار مورد نیاز استخدام کرد. این کار به روش رای گیری صورت می گیرد که بدین ترتیب مطابق با قرارداد هوشمند، پرداختی سریع در پایان کار را تضمین می کند.

چگونه می توان سهامدار DAO شد ؟

باید اشاره کنیم که سرمایه گذاری در DAO برای کسانی که پیش از این کار با رمز ارزها را دانسته و اتر یا بیت کوین خریداری کرده اند و کیف پول خود را دارند، ساده است. برای این کار لازم است که توکن های DAO را مطابق با سهام یک شرکت خرید کنید.

به خاطر داشته باشید که در زمان بسته شدن تامین مالی، این امکان برای شما وجود دارد که پیشنهادهایی را ارائه کرده و یا به آن ها رای خود را اعلام کنید. همچنین می توانید سود این سرمایه گذاری را کسب نمایید. اما باید توجه داشته باشید که مقدار نشانه هایی که خرید می کنید ارتباط مستقیمی با قدرت رأی گیری شما دارد.

اگرچه قبل از سرمایه گذاری، حتماً در این خصوص اطلاعات کافی را کسب کنید. DAO ها کاملاً شفاف هستند و کدهای زیرمجموعه آنها همیشه منبع باز می باشند که شما شانس بررسی کدهای گفته شده را دارید تا مطمئن شوید که خطایی در آن وجود ندارد.

شما می توانید در این خصوص و دریافت اطلاعاتی کامل تر در خصوص سازمان خودمختار غیر متمرکز با کارشناسان صرافر همراه باشید. در صرافی Sarafer می توانید در خصوص سرمایه گذاری مناسب در حوزه رمز ارزها مشورت دریافت کرده و با کسب اطلاعات مناسب، برای این کار اقدام کنید. DAO ها اساساً مدلی بسیار بلند پروازانه از برنامه های غیرمتمرکز هستند. همانطور که در مقاله سفید Ethereum شرح داده شده است، آنها شامل سیستم های رأی گیری و حاکمیت می باشند.

مزایای DAO

بدون شک، مفهوم DAO بسیار هیجان انگیز است، زیرا تلاش می کند همه مشکلات مربوط به نحوه اداره سازمان های مدرن را حل کند. این ساختار به هر سرمایه گذار فرصتی می دهد تا سازمانی را شکل دهد که هیچ ساختار سلسله مراتبی وجود ندارد و می تواند هر ایده نوآورانه ای از طریق هر شخصی ارائه شود و توسط کل سازمان مورد توجه قرار گیرد. مجموعه ای از قوانین از پیش نوشته شده که هر سرمایه گذار قبل از عضویت در سازمان و همچنین سیستم رأی گیری از آنها آگاه است و بدین ترتیب دیگر جایی برای مشاجره باقی نمی گذارد.

سوالات متداول

بزرگ ترین مزیت  DAO این است که سازمان ها را قادر می سازد تا در فضای عادلانه تری در مقایسه با نوع مدیریت انسانی اداره شوند. امروزه بسیاری از سازمان ها دارای مدیرانی هستند که تصمیماتی یک جانبه گرفته و تمامی شرکت را متاثر از تصمیمات خود می کنند. این درحالی است که این نوع تصمیم گیری در DAO ممکن نیست.

یکی از مهمترین ویژگیهای ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بودن آنهاست. گروهی از توسعه دهندگان با الهام از تمرکززدایی ارزهای رمزپایه، ایده یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز یا DAO را ارائه دادند.

توسعه دهندگان DAO اعتقاد دارند که می توانند با قرار دادن قدرت تصمیم گیری در اختیار یک سیستم خودکار و یک فرآیند منابع گسترده، خطاهای انسانی یا دستکاری در وجوه سرمایه گذار را از بین ببرند.

در حالی که نگرانی های طولانی مدت و موضوعات بالقوه زیادی در مورد قانونی بودن، امنیت و ساختار وجود دارد، برخی از تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند که این نوع سازمان سرانجام برجسته خواهد شد، حتی ممکن است جایگزین مشاغل با ساختار سنتی شود.

باید گفت اگر می دانید که چگونه بیت کوین و اتر را خرید کنید و کیف پول مناسبی دارید، سرمایه گذاری در DAO کار آسانی است، بنابراین معادل خرید سهام یک شرکت، توکن های DAO را خرید می نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Please rate Stellar

0 / 3

Your page rank:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *